Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Radnice: Auta hyzdí náměstí

Česko

  12:59
Praha - Pod největšími a nejznámějšími pražskými náměstími vzniknou v nejbližší době podzemní garáže. Nová parkoviště v podzemí mají vyrůst například pod Václavským náměstím, náměstím Republiky a Puškinovým náměstím.

Lidé nesouhlasí s pozemními parkovišti. foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Úředníci na radnicích, kteří rozhodují o územním rozvoji města, chtějí auta schovat pod zem. Reagují tak na situaci, že s výjimkou Staroměstského náměstí se všechna ostatní veřejná prostranství v centru proměnila v jedno velké parkoviště. Jenže značná část Pražanů by raději auta nechala tam, kde jsou. Budování podzemních garáží s sebou přináší velké stavební úpravy a změnu vzhledu náměstí.

Nejnovější vlna odporu se nyní zvedla proti záměru dejvické radnice vybudovat podzemní parkoviště pod Puškinovým náměstím, kde je parčík se stromy, dětským hřištěm a lavičkami a před lety tam býval bazének s kachnami. Pro lidi z nejbližšího okolí je to místo, k němuž mají sentimentální vztah. Pod petici proti výstavbě garáží se podepsalo přes 1360 lidí. „Je to zničující akce,“ prohlásil například Jiří Tuček z Prahy 6. Radnice Prahy 6 ale trvá na tom, že šestá městská část má problém s parkováním. „V centrální části Bubenče a Dejvic chybí asi 800 parkovacích míst,“ řekl dejvický starosta Tomáš Chalupa. Odpor místních obyvatel byl ale natolik silný, že přípravné práce na stavbu jsou pozastaveny. Rozhodnout má až nové zastupitelstvo, které vzejde z podzimních komunálních voleb.

Jedním z velkých obhájců podzemních parkovišť je historik architektury Zdeněk Lukeš. „Nedovedu pochopit, proč sílí hlasy proti jejich výstavbě. Jestliže vyženeme plechové krabice z ulic a náměstí, objevíme dosud skryté půvaby některých prostranství,“ prohlašuje opakovaně Lukeš. To je podle něho případ Pohořelce nebo náměstí Malostranského,Valdštejnského, Anenského, Senovážného či Václavského. Sednout si tam v klidu na lavičku nebo dát si šálek kávy pod širým nebem už proto ani není možné. Auta jsou všude.

Podobného názoru je i náměstek primátora Jan Bürgermeister, který zodpovídá za územní rozvoj města. „Určitě se musí vystavět podzemní parkoviště s přibližně 400 parkovacími místy v horní části Václavského náměstí. To, jak to tam vypadá teď, je příšerné. Těch aut je tam moc, musíme je dostat pod zem,“ míní náměstek. Další velké garáže s 900 parkovacími místy budou pod náměstím Republiky v novém obchodním komplexu Palladium, který vznikne rekonstrukcí a dostavbou bývalých kasáren Jiřího z Poděbrad. Garáže se mají postavit i v Mostecké ulici pod prostorem bývalého kina U hradeb. Proti tomuto záměru protestuje Klub za starou Prahu, občanské sdružení na ochranu památek.

Podle Ústavu dopravního inženýrství v Praze od roku 1990 neustále vzrůstá počet aut i hustota automobilové dopravy. A to tempem, jaké v Evropě - kromě měst bývalé NDR - nemá obdoby. „Zvyšuje se počet aut, která do města přijíždějí. A část Pražanů přestala jezdit MHD. Zvyšuje se i celkový počet jízd po městě, což souvisí s rozvojem podnikání a změnou životního stylu,“ uvádí se v ročence ústavu.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!