OTÁZKA ČTENÁŘE Koupila jsem v Mnichově značkovou kabelku. Její švy se však po několika dnech doma začaly párat. Pokusila jsem se ji reklamovat v pražské prodejně této firmy, kde mi však řekli, že toto není možné provést zde, ale prý musím zpět do Mnichova. Mají pravdu?
ODPOVĚĎ IVANY PICKOVÉ Podobné dotazy jsou dokladem toho, že nakupovat v zahraničí je sice příjemné a někdy velmi výhodné, ale v případě problému jsou uspořené peníze rychle pryč, protože je následně utratíme za opravu nebo za poštovné při vyřizování reklamace. Evropská záruka totiž zatím neexistuje, byť se politici dlouho dohadují o různých spotřebitelských výhodách.
Odpovědnost za vady (záruku) by měl spotřebitel uplatnit přímo u obchodníka, u kterého byla předmětná věc zakoupena, v souladu s právním řádem dané země. V zásadě tedy nelze záruku uplatnit v prodejně stejného řetězce v jiném státě. Obchodníci, kteří poskytují tzv. mezinárodní záruku, tak činí ze své vlastní vůle nad rámec zákona, a takové záruky se proto nelze právně domáhat. Členství ČR v Evropské unii na této skutečnosti nic nemění, protože nic jako evropská záruka, jak jsme si řekli, zatím neexistuje. Nicméně ve všech zemích unie existují Evropská spotřebitelská centra, která jsou právě v podobných problémech spotřebitelům nápomocna. Kontaktují partnera v druhém státě, pomohou s překladem. Kontakt na české Evropské spotřebitelské centrum najdete na www.mpo.cz/.
O autorovi| Autorka je mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů ČR