Pondělí 1. července 2024, svátek má Jaroslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Řidiči padesátku v Praze často ignorují

Česko

Jak se řidiči vypořádali se sníženou rychlostí na podstatné části pražské magistrály? Zhruba třetina z nich nařízenou padesátku nedodržela. Policisté už u silnice hlídkují.

PRAHA Pražská magistrála je v neděli odpoledne příjemně prázdná. Člověk tu nejede semknutý v kordonu ostatních aut, ale naopak má před sebou nějakých sedmdesát metrů volné silnice.

Redaktoři LN jsou na Jižním Městě a ve svém voze míří do centra Prahy. Cíl je jasný. Zkontrolovat, zda jsou řidiči za výše popsaných podmínek schopni respektovat novoroční snížení rychlosti na 50 km/h. To platí od prvního ledna na téměř celé jižní části magistrály – od Spořilova až po Národní muzeum.

Padesátka doplněná dodatkovou tabulkou – omezení kvůli hluku – začíná už za křížením s Jižní spojkou. Brzdíme, ručička tachometru se ustaluje na padesátce a pozorujeme ostatní auta. Většina řidičů brzdí s námi, ačkoli ještě před několika dny byli v těchto místech zvyklí jezdit o dvacet kilometrů v hodině rychleji.

Padesátka na prostorné silnici ale mnohé brzy omrzí a pomalu nás předjíždí stále více aut. Není divu. I my máme brzy pocit, že se na silnici spíše ploužíme a že bychom vedle našeho auta mohli klidně běžet. „Tak ten si s tím hlavu neláme,“ říká fotograf a ukáže na bílé BMW s ústeckou značkou, které vlétlo do padesátkového úseku zhruba stovkou. Hned nato však zmíněné auto prudce brzdí. Řidič si totiž zřejmě všiml úsekového měřiče rychlosti. Tyto automatické oči městské policie jsou od prvního ledna přenastaveny na maximální rychlost okolo 50 km/h.

Na nový rychlostní limit dohlížejí i státní policisté. Přesvědčujeme se o tom na Pankráci, kde z magistrály sjíždíme a zastavujeme u benzinové stanice. Tam je za velkým plastovým poutačem skrytá policejní hlídka s radarem. „Jsme tu asi tři čtvrtě hodiny a řekl bych, že přes limit jelo tak 30 procent aut,“ říká jediný muž z tříčlenné hlídky dopravní policie Jaroslav Hulvák. Jeho pohledná kolegyně stojí za radarem a míří na protijedoucí auta. Snaží se vybrat ty nejrychlejší z nich. „Teď je tam přes osmdesát,“ vykřikne blondýnka s obličejem zarudlým od mrazu a ukazuje na malý displej, kde se zobrazila rychlost dnešního rekordmana. Chvíli poté se v nejvzdálenějším pruhu mihne stříbrný mercedes. „Měříme je asi padesát metrů před námi, támhle mezi těmi reklamami,“ říká druhá z policistek a dodává: „My tady pouze měříme, nemáme totiž prostor, kde bychom auta stavěli. Všechny výsledky poté zpracujeme a pošleme na přestupkové oddělení pražského magistrátu. To si potom hříšníky předvolá a dodatečně potrestá.“

Pankrácká hlídka není jediná, která v Praze dohlíží na dodržování nového rychlostního limitu. Rychlost 50 km/h za hodinu, kterou magistrát nařídil kvůli snížení hluku v okolních domech, hlídají ještě zhruba tři další policejní radary. „Měří se ještě jinde na magistrále a i na Strakonické,“ vyjmenovává některá místa Hulvák. Policisté „obšancovali“ magistrálu hned 1. ledna. Hodlají tam zůstat do té doby, dokud si řidiči na novinku nezvyknou a nezačnou jezdit pomalu. V prvních dnech platnosti nové, nižší rychlosti jsou ještě poměrně benevolentní. Jejich radar měří jen vozy, které jedou výrazně nad padesát kilometrů za hodinu. Jaký přesný limit je v radaru nastaven, policisté tají. „To tak, my vám to řekneme a nikdo už nepojede pomaleji. My řidiče známe,“ směje se Hulvák.

Autor: