Pondělí 8. července 2024, svátek má Nora
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Řidiči, výmluvy na blízké neskončí

Česko

Právníci rozcupovali návrh, jak oblíbenému triku řidičů zamezit * Na osobu blízkou se vymlouvá až 70 % nachytaných

PRAHA Čeští řidiči si mohou oddechnout. I po celý příští rok se budou moci vymlouvat na takzvanou osobu blízkou.

V praxi to znamená, že se vyhnou drtivé většině pokut za parkování i mnoha bodovým sankcím za rychlou jízdu. U všech těchto přestupků totiž často nelze zjistit identitu šoféra.

Výmluvy na osobu blízkou, které u výše uvedených prohřešků využívá až 70 procent řidičů, měl v průběhu příštího roku zatrhnout takzvaný holandský model. Ten počítal, že za všechny přestupky, které se s vozem spáchají, bude odpovědný jeho majitel.

Návrh, který se původně zamlouval jak ministerstvu dopravy a zákonodárcům, tak dopravním expertům, ale v hospodářském výboru sněmovny rozmetali ministerští právníci.

Holandský model tak vypadl ze schvalované novely silničního zákona a ve sněmovně se objeví nejdříve na konci příštího roku.

Novinka byla totiž podle legislativců resortů dopravy i vnitra nedopracovaná. „Přijetí předloženého návrhu nedoporučujeme pro jeho legislativní i věcné nedostatky,“ zní stanovisko právníků ministerstva vnitra. Vadí jim například, že návrh jasně nestanovoval, že pokud se pachatel přizná, majitel vozu žádnou pokutu platit nebude. Takových nedodělků našli právníci v návrhu mnohem víc. Obě ministerstva, která jinak o vyřešení problémů s výmluvami na osobu blízkou stojí, proto navrhují, aby byla z jejich pohledu revoluční a průlomová novinka daleko podrobněji rozpracována.

Na hlavu poražený předkladatel nového řešení, šéf meziresortní dopravní komise a poslanec VV Stanislav Huml, s postupem souhlasí. „Nebudu se už snažit návrh dostat do novely silničního zákona. Respektuji názor právníků, ale stále si myslím, že když toto řešení funguje v cizině, může být úspěšné i u nás. Jde jen o to, aby se s tím právníci sžili. Návrh tedy předložím v příštím roce a budu chtít, aby se dostal do takové podoby, aby se za postavila i vláda,“ říká Huml. To však může trvat celý rok.

Odložení jakéhosi biče na řidičské výmluvy mnoho dopravních odborníků lituje. „Je to prohra všech slušných řidičů, kteří výmluvy nepoužívají,“ říká člen dopravního podvýboru sněmovny Karel Šidlo z KSČM. Podobně mluví i policie. „Fakt, že se toto opatření opět odkládá, není vůbec dobrým signálem,“ říká šéf dopravní police Leoš Tržil.

Podle legislativců bude ale průchodnost novinky nejistá i po dopracování. „I když se ten materiál vyprecizuje, má stejně tak padesátiprocentní šanci na schválení. Zavádí totiž presumpci viny, a navíc popírá právo na spravedlivý proces. Jde zkrátka proti zavedené koncepci naší legislativy,“ tvrdí právní expert Jan Kněžínek.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

Hospodářský výbor ale nepřekvapil jenom odmítnutím holandského řešení výmluv na osobu blízkou. Poslanci totiž navíc v silniční novele ponechali velmi kontroverzní senátorský návrh, který počítá s odpuštěním bodového trestu pro řidiče, kteří při policejní kontrole na alkohol nadýchají do 0,3 promile. Ti by měli nově dostávat pouze pokutu. Právě tento bod byl při prvním čtení zmíněné novely v plénu sněmovny ostře napadán a mohl by celou jinak nekonfliktní navrhovanou změnu pohřbít. „Pro mě je velkým překvapením, že je tento bod stále součástí novely. Z mého pohledu jde o naprosto zbytečné opatření, které dává řidičům signál, že mohou před jízdou pít,“ kritizoval ponechání zmíněného bodu v novele komunistický poslanec Karel Šidlo. Ten proto doufá, že zmíněný bod bude pro poslance natolik nestravitelný, že bude nakonec ze zákona vyškrtnut.

Na hospodářském výboru se také dopracovalo zavedení takzvaných evropských parkovacích karet pro postižené. Ti jsou nyní v těžké pozici. Jakmile vyjedou se svým vozem za hranice a zaparkují na místě jim vyhrazeném, riskují, že jim tamní policie jejich vůz odtáhne. V Evropské unii totiž neuznávají naši značku „invalida“, ale právě evropskou parkovací kartu. Na ní je piktogram vozíčkáře v modrém poli doplněn i fotografií postiženého a základními informacemi o něm.

Senátoři v novele silničního zákona se zavedením této karty počítali, ale výrazně omezili okruh postižených, které o ni mohou zažádat. Kartu přisoudili prakticky jenom mentálně a tělesně postiženým, s čímž velmi nesouhlasili například nevidomí. Poslanci na hospodářském výboru tato nová přísná pravidla zrušili a průkaz přiřkli stejné skupině postižených, která má nárok na současný invalidní průkaz.

Poznámku k tématu čtěte na straně 10

***

HOLANDSKÝ MODEL

* Měl to být účinný bič na výmluvy na osobu blízkou. Takzvaný holandský model se totiž vůbec nezatěžuje se zjišťováním, kdo auto, které spáchalo přestupek, řídil.

* Odpovědný je vždy jeho majitel. Ten zaplatí pokutu za to, že nezajistil, aby se s jeho autem nepáchaly žádné přestupky. Od úřadu dostane pouze pokutu, bodové sankci se vyhne.

* Pokud majitel skutečně neřídil, musí to policii dokázat. Když se mu to nepovede, může se se skutečným viníkem soudit.

Autor: