Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sex pro dospělé, humor i móda

Česko

Zítra má českou premiéru filmová verze velmi úspěšného amerického seriálu Sex ve městě. Setkáme se v něm opět se čtveřicí dobře známých samorostlých hrdinek a s jejich partnery. Od roku 1989 baví nejen americké a nejen dámské publikum.

PRAHA Světovou distribuční premiéru si Sex ve městě, film o (zdánlivě) suverénních emancipovaných ženách mířících od čtyřicítky k padesátce, odbyl už před týdnem a minulý víkend kinaři v USA a Kanadě hlásili, že film utržil 55,7 milionu dolarů, tedy skoro dvakrát tolik než studio Warner Brothers očekávalo. Dalších 39 milionů dolarů utržil film ještě v 11 zemích. Jedničkou se stal v Británii a v Německu a dobře si vedl podle předběžných odhadů i ve Francii a Turecku.

Autorem scénáře a režisérem seriálu i filmu je Michael Patrick King. Historie úspěchu Sexu ve městě se však začala už v osobně laděných sloupcích, jež Candance Bushnellová psala do deníku The New York Observer. Pro otevřenost a neotřelost pohledu na realitu hledání vztahů mezi příslušníky newyorské „vyšší střední třídy“ byly vyhledávaným čtením a kniha těchto sloupků se v roce 1996 stala bestsellerem.

Trefa do černého: seriál se na HBO udržel celých šest let „Postava samostatné ženy, která píše o sobě a paralelně s tím objevuje město a povahu partnerských vztahů, se mi moc líbila,“ prohlásil později autor a producent seriálů Beverly Hills 90210 a Melrose Place Darren Star, který Kingovi navrhl, aby se ujal scénáře a podílel se na produkci seriálu.

O tom, že Star prokázal dobrý producentský „nos“, už není pochyb. I kdyby nebylo padesáti nominací na nejrůznější ceny pro seriál, obrovský ohlas nejen v zemi původu (jen v USA seriál z produkce HBO běžel šest sezon až do roku 2004) ukazuje, že téma žen singlů a forma opřená o trochu cynický humor v publiku živě rezonovala a trefila se do určitého bílého místa: téma se netýkalo teenagerů ani bondovských supermužů; šlo „jen“ o ženy, jimž mládí pomalu odchází, ale energie a chuti k životu rozhodně neubývá, a o muže, kteří si s nimi rádi užívají, ale jimž k odpovědnému vztahu chybí většinou odvaha.

Ústřední postavou filmu je opět Carrie Bradshawová, kdysi autorka novinových sloupků na téma „sex v New Yorku“, nyní už spisovatelka. Její představitelka Sarah Jessica Parkerová, která se díky seriálu stala slavnou v celém světě, se na filmu podílí i jako druhá producentka. Oceňuje scenáristu a režiséra Michaela Patricka Kinga, když tvrdí, že „má ohromný cit pro romantickou komedii“, a připouští, že bez něj by Carrie určitě tak dobře nezvládla. King na oplátku prohlašuje, že Sarah Jessica je pro scenáristu nekonečným zdrojem inspirace. „Když po ní chcete, aby byla hvězdou, je jí. Zároveň ale dokáže skvěle zahrát polohu průměrného člověka, který nezdědil žádné výjimečné nadání ani mu nikdo neumetal cestu. Sarah Jesicca je vynikající herečka, protože dokáže ztvárnit všechny polohy života.“ Kromě toho je prý také velmi inteligentní, je s ní legrace a je citlivá a milá.

Ženy v síti vztahů Nezanedbatelnou součástí filmu je obrovský šatník hrdinek. Už seriál podpořil spoustu módních trendů a návrháři od té doby považují Sarah Jessiku Parkerovou za supermodelku. Jen pro její Carrie ve filmu připravila Patricia Fieldová na osmdesát návrhů kostýmů, dále doplňky, šperky a obuv za miliony dolarů.

Říká, že kostýmy nepočítala, ale že jich je hodně přes tisíc. Ústřední čtveřice se ve filmu převlékne minimálně třistakrát, módní trendy v něm souvisejí hlavně s opasky a botami. „Kdybych měla firmu na výrobu obuvi, Sarah Jessica by pro mě musela předvádět. Doslova se vznáší, je na ni úžasný pohled.“

Sarrah Jesica Parkerová (intelektuální, břitká a pochybující Carrie), Kim Cattrallová (jednoznačně smyslná, přímočará Samantha), Cynthia Nixonová (jízlivá, věcná právnička Miranda) a Kristin Davisová (trochu naivní, po rodině toužící Charlotte) se pro věkový posun svých hrdinek nemusely nikterak „přehrávat“: od seriálu k filmu přirozeně stárly a zrály spolu se svými postavami. Všechny oceňují chytrý a výstižný scénář, který jim ztvárnění jejich rolí hodně usnadnil. Ve filmu si podstatnou roli vysloužil také Chris Noth coby romantický ideál „pan Božský“, který se postaral o hlavní zápletku.

Režisér v jeho postavě vidí cosi dojemně odzbrojujícího a Sarah Jessica Parkerová potvrzuje, že i muži tuto postavu mají rádi. „Doufám, že nechceš panu Božskému ublížit,“ vždycky říkají.

King přiznává, že si velmi oblíbil celou čtveřici rozpustilých hrdinek: „Bez zalíbení v postavách bych nebyl schopen každou z nich náležitě odstínit.“ Podle něj byl seriál o hledání lásky, zatímco film ukazuje, co se stane, když lásku najdete. „Je o ženách v síti vztahů a vypráví o přátelství.“

***

Seriál byl o hledání lásky, zatímco film ukazuje, co se stane, když lásku najdete

Autor: