Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Školám hrozí zrušení. Za diskriminaci

Česko

PRAHA Výmaz z rejstříku škol a velká finanční pokuta. To hrozí 34 základním školám, které učily zdravé děti jako mentálně postižené. Na jejich výuku navíc pobíraly od státu dotace.

Skandální pochybení, na které přišla Česká školní inspekce při svých nedávných kontrolách, se týká 110 dětí. Více než čtvrtina z nich byly romské děti.

„Jedná se o znepokojující praxi, která jde proti zákonu. Ten jasně říká, že zdravé děti nemohou být vzdělávány jako děti s mentálním postižením, a není možné, aby za to ještě školy pobíraly peníze,“ reagovala vrchní ředitelka sekce speciálních programů na ministerstvu školství Klára Laurenčíková.

Česká republika je přitom dlouhodobě kritizovaná za to, že romské děti končí velmi často v bývalých zvláštních školách, přestože by měly navštěvovat běžné školy.

Jedním z důvodů, proč jsou do těchto škol posílány, jsou finance. Běžná základní škola dostává na žáka od státu necelých jedenačtyřicet tisíc korun. Na postižené dítě, které je vzdělávané podle speciálního programu, mohou ale školy dostat až padesát tisíc korun.

„Za rok tak těchto čtyřiatřicet škol dostalo neoprávněně přes dva miliony korun,“ potvrdila ústřední ředitelka školní inspekce Olga Hofmannová. Školy mají nyní lhůtu od inspekce, do kdy musí zjištěné chyby vysvětlit a opravit. Pokud tak neučiní nebo to neudělají dostatečně, navrhne inspekce jejich výmaz z rejstříku škol.

O jaké školy jmenovitě jde, inspekce zatím neprozradila. „Nejprve jim dáme možnost chyby napravit. Jejich jména zveřejníme ve chvíli, kdy k nápravě nedojde,“ dodal mluvčí inspekce Libor Vacek s tím, že pochybnosti o oprávněném zařazení do speciálních tříd mají ještě u dalších 173 žáků. Tyto případy musejí ještě prozkoumat.

Vacek ještě řekl, že většina škol, které se pochybení dopustily, jsou ve Středočeském a Pardubickém kraji.

„Je evidentní, že zde pochybili pracovníci z poraden, kteří vydávají doporučení, že má být dítě umístěno do praktické či běžné základní školy,“ řekla Jana Pernicová, radní Pardubického kraje, která má na starosti školství.

Každému umístění do praktické základní školy, tedy bývalé zvláštní školy, musí totiž předcházet vyšetření dítěte v pedagogicko-psychologické poradně. Často však právě tyto poradny s praktickými školami i úzce spolupracují a doporučení dají, i když dítě nutně speciální výuku nepotřebuje. „Pokud k něčemu takovému na našich školách skutečně dochází, zjednáme nápravu,“ dodala Pernicová.

Vedení Středočeského kraje se zatím k problému vyjadřovat nechce. Čeká, až bude oficiálně informováno ministerstvem školství.

Nepodepsané informované souhlasy Inspekční šetření navíc odhalilo i další nesrovnalosti. V některých případech totiž školy neměly u svých žáků žádné dokumenty, které by jejich vzdělávání v bývalé zvláštní škole doporučovalo. U dalších žáků úplně chyběl informovaný souhlas rodičů se zařazením jejich dítěte do tohoto typu školy. Ten je k tomu přitom bezpodmínečně nutný.

„Ukázalo se navíc, že v mnoha případech rodiče nebyli dostatečně informováni o způsobu vzdělávání ve zvláštních školách a o dopadu tohoto vzdělání na další život dětí,“ popsala praxi na školách Olga Hofmannová. Potvrdilo se také, že jsou ve většině případů posílány do zvláštních škol romské děti. V Ústeckém kraji do nich chodí 53 %, v Karlovarském 49 % a v Libereckém 42 %.

„I když je v těchto školách dokumentace v pořádku, vysoký počet romských dětí v nich je zvláštní. Budeme požadovat, aby se na školy a děti zaměřili odborníci,“ dodala Hofmannová.

Podle Kláry Laurenčíkové inspekční zjištění jen potvrzuje vše, na co ministerstvo upozorňovalo a potvrzuje nutnost stávající situaci změnit. „Je nutné, aby se do započaté práce zapojili i zřizovatelé těchto škol. tedy kraje a obce,“ řekla.

***

Diskriminace Co inspektoři zjistili K bezdůvodnému zařazení dětí mezi mentálně postižené došlo na 34 školách nejčastěji ve Středočeském a Pardubickém kraji. Týkalo se to 110 žáků, z nich 26,4 procenta byly romské děti. Za těchto 110 dětí školy čerpaly neoprávněně 2,2 milionu korun. U další 173 žáků nebyly splněny všechny zákonné podmínky pro zařazení do praktických škol. Potvrdil se také vysoký počet romských dětí v bývalých zvláštních školách – až 35 %. Nejvíce (53 %) jich bylo umístěno ve školách v Ústeckém kraji.

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...