Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

SOS varuje před vánočními úvěry

Česko

PRAHA Lidé se stále více nechávají strhnout vidinou bohaté nadílky pod vánočním stromkem a jsou ochotnější si na dárky půjčit. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) však varuje před zbrklým uzavíráním úvěrových smluv.

„Jeden bohatě obložený vánoční stromeček může být následován několika hubenými roky,“ řekl finanční analytik SOS Michal Kebort.

Bankovní i nebankovní ústavy v předvánočním čase stupňují tlak na klienty a nabízejí mnoho spotřebitelských úvěrů. Ty jsou však podle SOS často mnohem méně výhodné, než jak by se na první pohled zdálo. Proto SOS doporučuje pečlivě posoudit podmínky úvěru a zejména výši úroků, popřípadě jiných poplatků spojených s čerpáním půjčky.

„Chvilková radost u vánočního stromku může vyjít pěkně draho,“ varuje před některými úvěry Kebort. Spotřebitelské úvěry nejsou podle něj investičními prostředky a lidé by jich měli využívat opatrně.

Zejména akční nabídky půjček bez navýšení se mohou změnit ve velmi nákladnou záležitost. Většinou se totiž musí splatit v řádu měsíců a v opačném případě se úročí většinou více než 25 procenty. „Dostanete se ale i na čtyřnásobek této sumy,“ řekl Kebort.

Větší ochotu Čechů k životu na dluh dokazují i údaje České národní banky, podle níž se počet spotřebitelských úvěrů každoročně zvyšuje o 30 procent.

Od ledna příštího roku se mohou lidé, kteří nejsou schopni své závazky splácet, objevit v nově zřízeném veřejném seznamu dlužníků. V registru, který prvního ledna spustí ministerstvo spravedlnosti, se objeví každý, kdo nebude alespoň dvěma věřitelům tři měsíce splácet dluh a bude na něj podána žaloba. I internet vyžaduje ostražitost Kromě nabídky nápadně výhodných úvěrů by si v předvánočním čase měli lidé dát pozor i na nákupy v internetových obchodech. Jejich podíl na celkovém počtu obchodů každoročně roste, ale podle SOS informují letos internetoví prodejci své zákazníky o podmínkách nákupu hůře než loni.

Podle průzkumu, který SOS uskutečnil letos v říjnu a listopadu, splnila stovka internetových obchodů kritéria dostatečného informování zákazníka pouze na 58,6 procenta. To je o téměř pět procent méně než loni.

Mezi pěti hodnocenými kritérii byla povinnost dodavatele uveřejnit svou totožnost, informace o možnosti odstoupení od smlouvy, uplatnění reklamace, možnost rozporovat kupní smlouvu a nezpoplatnění vyřízení reklamace.

Pouze tři firmy splnily všechna kritéria, ale žádná z nich v testu úplně nepropadla. Nejlépe internetové obchody informovaly zákazníky o možnosti bezplatného odstoupení od smlouvy do 14 dnů od koupě bez uvedení důvodu. Naopak nejhůře firmy informovaly o možnosti rozporování kupní smlouvy. Tato podmínka platí asi rok a půl.

***

Co promyslet před

uzavřením

vánočních půjček

Zvažte, zda je úvěr opravdu

nutný.

Vždy si detailně přečtěte

smlouvu. Povšimněte si zejména

podmínek splácení

a výše RPSN (udává, kolik

procent navíc z půjčky zaplatíte).

Pokud firma nabízí úvěr bez

navýšení, pečlivě prostudujte

podmínky splácení. Často musí

být úvěr splacen např. do

jednoho roku, jinak se úvěr musí

splácet včetně úroků.

Jste schopni splatit úvěr

dříve, než zakoupená věc

doslouží? Pokud ne, úvěr není

nejvhodnějším řešením.

Nezapomeňte, že vaše

současná situace se může

snadno změnit. Budete schopni

úvěr splácet i v případě

nenadálých výdajů (např. oprava

auta) nebo snížení příjmů (např.

nemoc)?

Autor: