Bod si připsali lidé, kteří protestují proti vedení dálnice středem brněnského sídliště Bystrc s třiceti tisíci obyvatel. Čtvrť vyrostla kolem tělesa tzv. Hitlerovy dálnice, rozestavěné na začátku druhé světové války jako spojnice Vídně a Vratislavi. Právě po její trase politici silnici naplánovali. „Soud dal za pravdu, že silnice nemá oporu v nadřazené dokumentaci,“ řekla Jana Pálková, která byla garantkou petice proti této trase. Podepsaly ji desítky tisíc lidí.
Aktivisté zpochybnili platnost celostátních a krajských dokumentů. Vláda totiž sice podpořila vybudování R43 jako spojnice mezi dálnicí D1 u Brna a budovanou rychlostní komunikací R35 na Svitavsku, přesná místa však nestanovila. Ta mají určit krajští zastupitelé, kteří se ke schválení tzv. zásad územního rozvoje dostanou nejdříve příští rok.
„Projednáváme další verzi návrhu,“ uvedla náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS). Připomněla, že plány počítají s tím, aby trasa přes Bystrc vedla zakrytým koridorem a životnímu prostředí tam neuškodila.
Naopak náměstek brněnského primátora Martin Ander (SZ) tvrdí, že soud potvrdil, že silnice nemá přes Bystrc vést a kritizuje postup předchozího vedení radnice: „Bylo to politicky manipulováno s cílem prosadit průtah R43 Brnem za každou cenu,“
Radnice teď chystá nový územní plán, má i variantu bez R43. To naráží na protesty části čtvrtí, zatížených dopravou na silnicích, kterým by odlehčila spojnice přes Bystrc.