„Klient nově získá rejstřík informací, který ho dostatečně poučí o všech aspektech úvěru, tedy nejen o ceně, úroku a ukazateli RPSN formou reprezentativního příkladu, ale i o následcích prodlení se splácením, o poplatcích a o sankcích v případě porušení podmínek smlouvy,“ vysvětluje Denisa Ranochová z České leasingové a finanční asociace.
Nové opatření sice zkomplikuje život slušným hráčům na finančním trhu, na druhou stranu by mohlo pomoci pročistit trh od firem, které mají svou marketingovou strategii založenou na neúplných informacích a číslech.
Někteří poskytovatelé úvěrů nejsou z nové povinnosti, které zákon stanovuje, nadšení. Poukazují na to, že význam mají hlavně v tištěných médiích nebo v reklamních textech na internetu, kde má čtenář čas parametry úvěru posoudit. „O jejich smysluplném využití v rádiu nebo televizi pochybujeme. V konečném důsledku bude podle nás tato změna kontraproduktivní, zákazník dostane ještě míň informací než dosud,“ řekla LN tisková mluvčí společnosti Home Credit Eva Řimnáčová.
hlavně v televizních spotech. „Klasická produktová reklama téměř přestane existovat, protože do omezeného reklamního času či prostoru nebude možné vtěsnat všechny zákonem požadované informace,“ říká Ondřej Holoubek z firmy Provident Financial. Poskytovatelé se tak budou podle svých slov v budoucnu orientovat na reklamu propagující značku a image. V tištěné inzerci budou všechny informace, ale třeba menšími písmeny.
„Bohužel vágní reklamy typu ,Zavolejte, a obratem vám pošleme peníze‘ jen tak nezmizí,“ podotýká Zuzana Behová, ředitelka pro strategii reklamní agentury Leo Burnett Advertising. To se týká hlavně maloformátové tištěné reklamy. Úvěrová firma Profi Credit to potvrzuje. „V inzerci se nezaměřujeme s ohledem na malý reklamní prostor na konkrétní parametry poskytovaných úvěrů, ale spíše na obecné nabídky typu ,Potřebujete peníze?‘,“ uvedl ředitel obchodu Profi Credit Filip Souček. Aktuálně firma využívá marketingového konceptu takzvané díry, například „Máte díru v penězích - ozvěte se nám“, vždy s odkazem na infolinku nebo webové stránky.
Reklamní expertka Behová však právě před takovým typem reklamy varuje. Předpokládá, že někteří poskytovatelé úvěrů budou nyní víc „hrát na city“ a vytvářet dojem, že půjčka je něco zcela normálního. „Právní výklad není nikdy stoprocentně jasný, budou se hledat cesty, jak to obejít lstí,“ dodává Behová.
***
Někteří poskytovatelé úvěrů budou nyní víc hrát na city a vytvářet dojem, že půjčka je něco zcela normálního Změny v reklamách nastanou