Sobota 29. června 2024, svátek má Petr, Pavel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Srážka tramvají: šetření trvá

Česko

Obvinění řidiče už zaznělo, policie ale stále řeší pozici dopravního podniku

OSTRAVA Policisté stále nedokončili vyšetřování dubnové srážky tramvají na ostravské jednokolejce. Nemají totiž zprávu od Drážní inspekce, která případ vyšetřovala.

Při havárii zemřeli tři lidé a další desítky byly zraněny. „Zpráva od Drážní inspekce je rozhodující pro posouzení nehody,“ řekla policejní mluvčí Soňa Štětínská.

Zpráva by měla vzniknout do konce července. „Závěrečná zpráva se připravuje, právě nyní se analyzují všechny získané informace,“ tvrdí mluvčí instituce Zdeněk Neusar. Dokument má mimo jiné specifikovat příčiny nehody, říci, zda šlo jenom o chybu řidiče tramvaje.

„Až po jeho obdržení budou moci policisté spis zkompletovat a tak, jak stanoví zákon, umožní obviněnému a obhájci spis prostudovat,“ doplnila Štětínská. Policisté už mají k dispozici posudky z oboru dopravy a oboru soudního lékařství. Vyslechli už také všechny osoby, které mohly příčiny neštěstí přiblížit. Obviněný je zatím jen řidič jedné z tramvají Policie ze zavinění nehody zatím obvinila jen čtyřiadvacetiletého Petra Hrocha. Řidič jedné z tramvají připustil, že udělal chybu, vjel na jednokolejný úsek v době, kdy neměl. Policie však prošetřuje i postup vedení Dopravního podniku Ostrava a zjišťuje, zda k chybě nedošlo také při práci společnosti, která za stav trati i za provoz na ní zodpovídá. Trest zatím padl pouze za předchozí případy, kdy vloni na osudové tramvajové lince číslo 5 proti sobě dvakrát vjely tramvaje. Jejich řidiči ale včas zastavili a vycouvali. Podle Drážní inspekce měl dopravní podnik případy ohlásit, což neučinil. „Pokuta jeden milion korun, kterou jsme udělili, je rekordní,“ potvrdil LN náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera. Naznačil, že pokud by podobné případy mohli inspektoři řešit už předtím, mohli navrhnout bezpečnostní opatření na trase. K tragédii tak vůbec nemuselo dojít. Ostravský dopravní podnik s výší pokuty nesouhlasí a oznámil, že se proti jejímu udělení hodlá odvolat. Argumenty, které hodlá použít, ale jeho zastupující ředitel odmítl „ze strategických důvodů“ uvést.

Zabezpečení je provizorní, chystá se nové Dopravní podnik po nehodě přijal několik opatření, která by měla další tragédii zabránit. Technici na trati instalovali na čtyřech místech oranžová záblesková světla, která mají řidiče upozornit na to, že vjíždí na rizikový jednokolejný úsek. Navíc si musejí vyžádat souhlas dispečera. Nově u tratí také visí tabule s nápisem Odhláška, která má povinnost volat dispečerovi ještě zvýraznit. DPO na trati snížil rychlost a jedná o nové technologii zabezpečení. Například na další tuzemské jednokolejné tramvajové trati mezi Libercem a Jabloncem funguje zabezpečení tak, že pokud by souprava vjela do stejného úseku, v jakém již v protisměru tramvaj jede, systém vypne přívod elektrického proudu. Jednou z možností, jak úsek zabezpečit, je i instalace systému GPS, který by monitoroval všechny vozy na trati. Dnes by se měla uskutečnit jeho prezentace.

Osudného 11. dubna cestovalo v obou tramvajích včetně řidičů 85 osob. Srážka si vyžádala tři lidské životy, jedenáct lidí utrpělo těžkou újmu na zdraví, 27 osob poranění středně těžká a 22 cestujících lehká zranění.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!