Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Stát se stal reklamním gigantem, utrácí stamiliony

Česko

PRAHA Stát se propracoval do první desítky zadavatelů reklamy. Letos předběhne i takové reklamní kolosy, jakými jsou firmy Danone či Nestlé.

Časopis Marketing&Media spočítal, že za první pololetí letošního roku zaplatil stát za kampaně 320 milionů korun. Za druhý půlrok je třeba přičíst kampaň „Nemyslíš - zaplatíš“ ministerstva dopravy a „Ryba je dobrá, zdravá a domácí“ ministerstva zemědělství (každá za 150 milionů korun). Spolu s dalšími, méně nákladnými kampaněmi se částka investovaná vládou do reklamy vyšplhá až k sedmi stům milionů korun.

Firma Danone dala loni za reklamu zhruba 668 milionů korun, Nestlé 566 milionů korun. Před státem tak zůstanou v podstatě už jen provozovatelé telefonních sítí a výrobci pracích prášků (nejvíce dala loni za reklamu Telefónica O2 - přes 1,6 miliardy korun).

Stejný trend masivních vládních reklamních kampaní nastartovala Británie před dvaceti a Německo před osmi lety. Česká cesta má ale své problémy. Ukazuje se totiž, že některá ministerstva mají své oblíbené agentury, které pro ně obvykle pracují. „Asi mají snazší cestu k jejich zakázkám,“ říká šéfredaktor časopisu Marketing & Media Daniel Köppl.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

Také některé kampaně budí pochyby. Podpora českých potravin a značky Klasa jsou skrytými dotacemi. „Stát nesmí dát přímou dotaci firmě, která podniká ve výrobě potravin. Zaplatit kampaň může,“ říká Köppl. „Je to dotace nedotace. Ale tak to dělají všechny evropské země.“ Akce Vláda pro vás s fotkami Mirka Topolánka zase rozzlobila opozici, která ji označila za „předvolební kampaň z veřejných peněz“. Ministr zemědělství Petr Gandalovič praxi hájí: „Kampaň spojená se značkou Klasa je užitečná. Nechceme, aby lidé byli obětí reklamních letáků, které řetězce dávají do schránek.“ „Ryba domácí“ podle něj nestála vlastně nic: „Vyjednali jsme miliardu korun z evropských peněz na rybářství.“ Reklama prý zase poklesne s tokem peněz z Evropy: „Teď čerpáme hodně, po uplynutí tohoto období nebude na reklamu tolik,“ vysvětluje Gandalovič.

Autor: