Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Strahovský tunel se dočká nové signalizace, opravy potrvají do ledna

Strahovský tunel foto: TSK Praha

Pražský Strahovský tunel dostane během postupné rekonstrukce novou elektrickou požární signalizaci, modernizace se dočká i osvětlení a další části tunelu. Opravy potrvají do 20. ledna, provoz bude zachován obousměrně v jednom tubusu.
  9:25

„Strahovský tunel je již delší dobu připravován do celkové rekonstrukce. Na zlepšení jeho technických parametrů se průběžně pracuje celou řadu let. Zejména pak na zajištění předepsaných bezpečnostních standardů, které nyní v některých případech mohou odpovídat normám v době výstavby,“ uvedla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

TSK proto nechala například v roce 2017 upravit požární větrání nebo na jaře 2018 takzvané provozní větrání.

V neděli 27. listopadu večer začala plánovaná první etapa modernizace systému automatické detekce požáru pomocí teplotně citlivého kabelu. Umístěn bude na stropech a po celé délce tunelů.

V obou tunelových troubách bude dosahovat délky kolem 4,6 kilometru. Při vzniku požáru jej toto zařízení automaticky detekuje a lokalizuje. Poté se spustí požární větrání a z tunelu budou vyklizena všechna auta.

Vzhledem k velké dopravní vytíženosti tunelu se práce konají v noci, kdy je tunel vždy od 23:00 do 05:00 uzavřen. V neděli započaté práce ve směru na Smíchov skončí ve čtvrtek 1. prosince. Další se uskuteční po nocích od 4. do 9. prosince a poslední od 8. do 13. ledna 2023. Provoz bude zachován obousměrně druhým tunelovým tubusem.

Ve směru ze Smíchova na Malovanku se tunel uzavře poprvé v nocích od 11. do 16. prosince, poté od 18. do 22. prosince a naposledy od 15. do 20. ledna 2023. Také v tomto případě se bude jezdit obousměrně v jednom tubusu.

Strahovský tunel je součástí městského okruhu, byl otevřen v roce 1997. Měří 2004 metrů, na severu na něj navazuje tunelový komplex Blanka a na jihu tunel Mrázovka. V roce 2002 byl hodnocen jako jeden z desítky nejbezpečnějších automobilových tunelů v Evropě.

O stavbě tunelu pod Strahovem začalo město uvažovat začátkem 70. let minulého století. Stavba byla zahájena v roce 1985, průzkumná štola se však začala razit již v roce 1979.

Po rozsáhlých demolicích v okolí Švédské ulice začal Metrostav razit tunel od jihu a zároveň i ze středu směrem k severu. Úplně proražen byl v roce 1991 a dostavěn a otevřen v roce 1997. Náklady byly téměř pět miliard korun a další miliardy stály související stavby umožňující napojení tunelu na komunikace.

Autoři: ,