Pondělí 1. července 2024, svátek má Jaroslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

V Arktidě i poušti. Legendární švédské transportéry se budou vyrábět v Česku

Česko

  17:24
Námluvy se švédským výrobcem obrněnců BAE Systems Hägglunds přinesly do Česka první zakázku za zhruba miliardu. Kopřivnická Tatra Defence Vehicle se bude podílet na výrobě legendárních pásových transportérů BvS10. Ty slouží hned v několika spojeneckých armádách kvůli unikátním schopnostem operovat v extrémních podmínkách. Od ledové Arktidy až po vyprahlé pouště.

Zástupci BAE Systems Hägglunds podepsali tento týden smlouvu v hodnotě až 42 milionů eur (zhruba 1 miliarda korun) se společností Tatra Defence Vehicle (TDV). Ta pro českou armádu vyrábí například kolové obrněnce TITUS.

Kopřivnický výrobce, který je součástí holdingu Czechoslovak Group (CSG) bude zajišťovat svařování, lakování a instalace izolace trupů pro vozidla BvS10 v rámci nového třístranného programu Collaborative All-Terrain Vehicle (CATV-3N) pro evropské zákazníky.

Obrněnec BvS10

Smlouva se týká 250 nových terénních vozidel BvS10 s možností dodatečných 274 jednotek. Součástí jsou jak přední, tak zadní vozíky, v provedení od obrněných transportérů až po sanitní vozy. Podle konfigurace zákazníků.

Výroba prototypů má začít ještě letos v létě a plánovaný začátek sériové výroby je stanoven na konec roku 2025.

„Jsme hrdí, že můžeme ukázat naše odborné znalosti a schopnosti na mezinárodní úrovni a dále rozvíjet náš strategický vztah s BAE Systems Hägglunds,“ uvedl ředitel kopřivnického výrobce Tomáš Mohapl. Podepsaná smlouva podle něj představuje významný krok nejen pro Tatra Defence Vehicle, ale celé konsorcium CSG.

Vozidla BvS10 v rámci programu CATV-3N platí za vysoce mobilní, terénní a moderní verzí obrněných vozidel vhodných pro extrémní klimatické podmínky a náročný terén. Určeny budou pro vojenské síly Švédska, Německa a Velké Británie.

„Spolupráce s Tatra Defence Vehicle nám umožňuje využít její pokročilé výrobní technologie a zároveň podpořit integraci českého obranného průmyslu do naší globální dodavatelské sítě,“ řekl Tommy Gustafsson-Rask, prezident BAE Systems Hägglunds. První zakázka za zhruba miliardu korun je podle jeho slov důkazem důvěry. Očekává přitom, že přinese další příležitosti.

Smlouva navazuje na stávající vztah mezi společnostmi CSG a švédským výrobcem. Ten kromě vozidel BvS10 vyrábí také pásové obrněnce CV90, které si objednala česká armáda.

Nákup 246 švédských pásových obrněnců CV90 za bezmála 60 miliard korun má být strategickým projektem modernizace české armády a to i z pohledu budoucí soběstačnosti. Česká republika totiž s novými obrněnci získá velmi cennou licenci nejen na jejich opravy, ale také výrobu. Do ní má být od počátku zapojeno hned několik českých firem obranného průmyslu včetně CSG. Přes 200 nových obrněnců se bude vyrábět přímo v Česku. Z celkové zakázky má český průmysl získat alespoň čtyřicet procent.

Podle Gustafssona-Raska pak zapojení do výroby dalšího typu vozidel vazby mezi švédským a českým obranným průmyslem jen posílí.

Vozidlo BvS10 (Bandvagn Skyddad 10) je vojenské obojživelné dvoudílné pásové obrněné vozidlo vyvinuté společností BAE Systems Hagglunds a je určeno pro službu v obtížných terénních a klimatických podmínkách.

Obrněnec označovaný britských silách jako „Viking“ byl původně vyvinut ve spolupráci spolupráci mezi švédským výrobcem a britským ministerstvem obrany pro britskou námořní pěchotu (Royal Marine). Britové vozidlo používali například během mise v Afghánistánu. Nizozemská námořní pěchota vozidla zase nasadila při afrických misích, například v Čadu.

Vychází z předchozích modelů BvS206 ze 70. let minulého století, rozšířeného v armádách prakticky po celém světě a ještě staršího vozidla Bv202, vyvinutého pod značkou Volvo pro švédské ozbrojené síly počátkem 60. let.

Autor: