Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Trh potravin: všichni jsou na kolenou

Česko

PRAHA Úsměvy, zdvořilost a spokojenost. Tak na první pohled vypadala dvoudenní konference Retail Summit, na které se sešli obchodníci, zástupci potravinářských firem i zemědělských podniků.

Jenže když došlo na citlivější témata, ukázalo se, že situace zdaleka není tak růžová, jak se zdá. „Všichni se tváří nadšeně, na druhou stranu jsou všichni stejně na kolenou,“ komentuje současnou situaci šéf jedné velké potravinářské společnosti. Na problémy si ale stěžují jak zemědělci, podle kterých jsou ceny potravin příliš nízko, tak i výrobci, kteří od nich odebírají.

Potravináři se snaží přimět obchodníky, aby šli s cenami nahoru, ti ale kvůli ostrému konkurenčnímu boji trvale tlačí ceny různými propagačními akcemi dolů. Stále častěji proto odebírají zahraniční výrobky, které jsou levnější. To ale kritizují zemědělci i potravináři s tím, že zde nepanují rovné podmínky a například francouzští zemědělci dostávají vyšší dotace. „Nemáme jednotný evropský trh, jsme odkázáni na českého spotřebitele. Nevyvezeme vůbec nic,“ zdůraznil Andrej Babiš, vlastník skupiny Agrofert.

Spory mezi zájmovými skupinami se přiostřují. „Konflikty už nejsou jen věcné, ale jsou již i v osobní rovině,“ přiznal Petr Vyhnálek, jednatel řetězce Globus. Podle něj je v poslední době cítit, že se vztahy mezi obchodníky, potravináři a zemědělci zhoršily. Připomněl také podzimní žofínské fórum zemědělců a potravinářů, na kterém byli velmi ostře kritizováni především zástupci obchodních řetězců. Potravináři zde zároveň nechtěli přistoupit na zlepšení vztahů. Na druhou stranu na Retail Summit, od kterého si mnozí slibovali urovnání vztahů, nepřišel například šéf Agrární komory Jan Veleba, ačkoli původně svou účast slíbil.

Vztahy mezi obchodníky, zemědělci a výrobci jsou na bodu mrazu. „Dohoda se zemědělci je těžká, ale nutná. Jednání s řetězci jsou více konfrontační,“ říká Milan Žák, generální ředitel Povltavských mlékáren. Na druhou stranu obchodníci odmítají kritiku s tím, že není fér a že za všechno se dává automaticky vina jim. Sami také nejsou z nízkých cen nadšení, jenže nikdo z nich se neodvažuje z kolotoče promoakcí vyskočit. Stejně tak jako se dodavatelé ujišťují, že s cenou pod tlakem dolů nepůjdou a společně obchodníky „přetlačí“, jenže nakonec stejně někdo povolí.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!