Pondělí 1. července 2024, svátek má Jaroslava
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Trhači kolejí mají výročí

Česko

BRNO Jaký je rozdíl mezi průměrným obyvatelem Masarykovy a Kobližné ulice v Brně? Ten první protestuje proti hluku z tramvají, které brázdí nejvýznamnější bulvár v centru města, ten druhý už možná ani netuší, že stejnou bitvu jeho předchůdci vybojovali právě před půl stoletím.

„To musí být fotomontáž,“ smáli se lidé, kteří včera seděli v letní zahrádce uprostřed Kobližné, fotografiím z období po druhé světové válce. Ulicí, kterou většina Brňanů zná jako pěší zónu, se nejprve vinula jedna a posléze dvě koleje. Jezdily po nich první elektrické tramvaje v roce 1900 a vydržely tam dlouhých 58 let. „Na náměstí Svobody se u slavného Hříbku připojovaly do hlavní trati dnešní Rašínovou,“ vzpomínal včera na ulici Brňan Miroslav Řepa, který se tramvajemi po Kobližné vozil.

Dnes už původní trať nic nepřipomíná, snad jen opuštěný držák na fasádě jednoho z domů. Není však ani jasné, zda původně nesl elektrické vedení pro tramvaj, nebo veřejné osvětlení. „To, že by se obnovovala doprava tramvajemi v Kobližné, v žádném plánu není,“ podotýká mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová.

Půlkilometrový úsek Kobližnou ulicí je jednou ze dvou tratí, které z centra Brna zmizely. Další vedla v letech 1906 až 1942 Zámečnickou a Dominikánskou ulicí. V centru již zůstala jen trasa po Masarykově, o níž Brňané i politici stále často diskutují.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...