„Dnešní rozhodnutí napomůže vyjasnění situace Alitalie, která má vážné potíže a je pod zvláštní správou,“ řekl eurokomisař pro dopravu Antonio Tajani. Podle něj se v Itálii díky rozhodnutí komise rozvine nový a dynamičtější trh letecké dopravy, když napomůže vzniku soukromého leteckého dopravce, který bude menší, ale efektivnější.
Zájem o převzetí aerolinek, kterým hrozí likvidace, má investorské konsorcium CAI. Za letecké operace Alitalie nabízí jednu miliardu eur (25,4 miliardy korun). Částka zahrnuje i převzetí dluhu ve výši 625 milionů eur, což je zhruba polovina celkového dluhu aerolinek. Komise skupinu požádala, aby prokázala, že nyní není nijak propojená s Alitalií. CAI nabízí za letecké operace v hotovosti 275 milionů eur. Dalších zhruba 100 milionů je konsorcium připraveno zaplatit za divizi služeb Alitalia Servizi, letištní operace Alitalia Airport, regionální divizi Alitalia Express a nízkonákladovou divizi Volare.
Konsorcium koupí celkem 64 letadel a leasingové kontrakty na dalších 29 letadel. Alitalia má celkem 173 letadel. Nově vznikající aerolinky kupují také obchodní známku Alitalie a všechna vzletová a přistávací práva v Itálii a většinu zahraničních. První splátka 100 milionů eur má být zaplacena po podpisu dohody.
K tomu by mohlo dojít do poloviny tohoto měsíce.
Jakmile bude dohoda s CAI uzavřena, má být dalším krokem spojení s domácí Air One a hledání zahraničního partnera. Nejčastěji jsou zmiňovány společnosti Air France-KLM a Lufthansa. Se vznikem nové Alitalie již souhlasila i Mezinárodní asociace letecké přepravy (IATA).
Konsorcium podalo nabídku na aerolinky na konci minulého měsíce, nezveřejnilo však žádné podrobnosti. Proti převzetí se postavily odborové svazy pilotů a palubního personálu, které odmítly podepsat nové mzdové dohody. Konsorcium původně tvrdilo, že podá závěrečnou nabídku pouze v případě, že bude mít dohodu s odbory. Nakonec však nabídku podalo i bez ní a uvedlo, že pokud nebudou jednotliví zaměstnanci souhlasit s předloženou pracovní dohodou, najmou si nové zaměstnance.
Alitalia v srpnu požádala o bankrotovou ochranu před věřiteli.
Vláda drží v Alitalii 49,9 procenta akcií, které se již několikrát pokusila neúspěšně prodat. Alitalia je ve ztrátách již řadu let a v jejím hospodaření se dlouhodobě projevuje neefektivnost, politické vměšování a časté stávky. V poslední době ji postihly také ostrá konkurence diskontních přepravců, prudké zdražení pohonných hmot a pokles zájmu pasažérů.