Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Univerzitní kantory čeká kurz, jak učit

Česko

Univerzitním učitelům chybí základy pedagogiky, a výuka je tak často nudná a složitá, jak upozorňují odborníci.

Změnit to má nový kurz.

PRAHA Psychologie, sociologie, rétorika a také třeba zvládnutí nejmodernější výukové techniky. To jsou disciplíny, které mají vysokoškolské učitele vzdělat v tom, jak správně učit.

Centrum pro studium vysokého školství (CSVS) vymyslelo školení, které má univerzitním učitelům poskytnout jakési „pedagogické minimum“. Většina vysokoškolských učitelů se totiž obvykle řadí mezi vynikající teoretiky v některém oboru, což však ještě neznamená, že dokážou své znalosti studentům správně předat.

Zmíněný kurz platí Evropská unie a Magistrát hlavního města Prahy. Primárně je určen pro pedagogy, kteří učí maximálně tři roky,přihlásit se však může kdokoliv. Na konci roku bude proškolena první stovka pedagogů.

„Vysokoškolští učitelé mají odborné znalosti, například z fyziky nebo lékařství. O tom, jak správně učit, už ale tolik nevědí. Řada z nich neumí ani dobře přednášet,“ říká Jindra Lisalová z CSVS.

Výuka značné části přednášejících na vysokých školách je podle ní často nezáživná a příliš složitá. Kurz má učitele vést k tomu, jak správně přednášet, jak látku dělit na snazší a složitější či jak stanovit reálné cíle. Tedy co je možné, aby studenti na konci semestru skutečně uměli. „Řada učitelů, kteří kurzem prošli, se nám pak svěřila, že už chápou některé studenty, kteří se vymlouvají, že je toho na ně moc,“ říká Lisalová.

Kurz trvá asi půl roku a většina probíhá přes internet. Na konci musí učitel sestavit modelovou přednášku, kterou mu lektoři ohodnotí a řeknou mu, kde dělá chyby. Učitelé se na školení učí také dělat powerpointové prezentace nebo využívat další moderní metody - například videokonference.

Kurzem prošel například Jindřich Hodač, který vyučuje na stavební fakultě pražského ČVUT. „Kurz mi pomohl uchopit výuku koncepčněji. Dříve jsem měl ro pracované jednotlivé kapitoly a přednášky, ale neměl jsem to mezi sebou propojené,“ říká Hodač. Školy kurzy vítají. „Je pravda, že velká část univerzitních pedagogů se učí učit za pochodu. Pokud kurz kromě psychologie a rétoriky podněcuje i k využívání moderních metod výuky, je to určitě prospěšné,“ říká rektor pražské Vysoké školy ekonomické Richard Hindls.

Autor: