Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Úsporně, a přitom rychle. Eko-auto při síle

Česko

Žádná velká automobilka si už nemůže dovolit nemít ekologickou verzi běžných modelů. S dobou jde i Opel, i když trochu jinak. Jeho úspornější Insignia se na rozdíl od mnohých jiných ekoverzí nestane brzdou provozu.

Většina značek používá jako základ pro své úsporné verze co nejslabší naftový motor, který některé z nich v rámci dosažení co nejnižší spotřeby a s ní souvisejícími emisemi ještě utlumí. To však není případ úsporné verze Opelu Insignia, nazvané ecoFLEX.

Jejím základem se stala silnější verze s výkonem 160 koní/118 kW a maximálním točivým momentem 350 Nm, který lze po dobu 15 sekund zvýšit na 380 Nm. To není zrovna typický přístup. Motor má nyní účinnější spalování; piezoelektrické vstřikování nafty se přizpůsobuje aktuálním parametrům v reálném čase. Jeho projev však připomene doby minulé, alespoň zpočátku. Po nastartování začne tlouci, skoro jako by chtěl z auta vyskočit. Po zahřátí se ale uklidní.

Další změny oproti standardní Insignii kopírují ostatní podobné ekoverze. Balík úprav snížil aerodynamický odpor z 0,28 na vynikajících 0,26. Insignia ecoFLEX má zaoblený přední nárazník, zaslepenou horní část přední masky, odtrhové hrany na zádi, u nádrže zakrytovaný a o centimetr snížený podvozek. Díky tomu je nejen úspornější, ale také o 3 km/h rychlejší. Rozjede se až na 215 km/h.

Kvůli snížení spotřeby dostala tato verze také delší finální převod snižující otáčky motoru při vyšších rychlostech a kratší první dva stupně, aby nebyla při rozjezdech línější než standardní 2,0 CDTi. Tohle auto nepůsobí pomalu. Na okreskách možná zjistíte, že jedete rychleji, než si myslíte. To jsou ty delší převody, hlavně šestý. Motor je totiž v pohodě zvládá.

Šipky poradí, kdy přeřadit Jinak se jízda oproti výchozí verzi neliší. Pneumatiky s nižším valivým odporem se nijak zásadně neprojevily na jízdních vlastnostech eko-Insignie. Ta projíždí zatáčky se stejnou jistotou jako ostatní verze. Jen škoda, že má stále tak synteticky působící řízení. Vynikající podvozek by si zasloužil víc.

Úspornost tedy není zaplacena horším chováním nebo pomalostí. Přitom Opel udává kombinovanou spotřebu 5,3 litru na 100 kilometrů, o 0,7 litru nižší než u 2,0 CDTi. Může být skutečně reálná, i když spíše mimo město. Tam se lze dostat až na hodnoty pod pět litrů. Některým řidičům mohou v jejich snažení o úspornou jízdu pomoci také malé šipky, napovídající moment vhodný k přeřazení.

Za úsporu ale zaplatíte. Model ecoFLEX je o 10 tisíc dražší než běžná Insignia 2,0 CDTi, což by se jejím majitelům mělo teoreticky vrátit po ujetí necelých padesáti tisíc kilometrů v kombinovaném cyklu. Pokud však taháte přívěs, na eko verzi zapomeňte. S hustší mřížkou chladiče by měla problémy uchladit namáhaný motor. To je asi její jediná nevýhoda.

***

DATA

Rozměry 4908x1856x1520 mm Zavazadlový prostor 540 l Hmotnost 1610 kg Motor turbodiesel 4válec, 2,0 l Výkon 118 kW (160 k)/4000 min-1 Toč. moment 350 N.m/1750 min-1 Provozní vlastnosti Zrychlení 0-100 km/h 9,9 s Nejvyšší rychlost 215 km/h Komb. spotřeba 5,3 l/100 km Cena 705 200 Kč

Autor: