Zvědav, proč to podle Sobotky není v českém zájmu, dozvěděl jsem se z článku, že „byl přijat komplexní soubor opatření, která mají být adekvátní reakcí na krizi,“ a potom už čteme, že jde o strukturální reformy podle strategie (futurologie) 2020, o posílení správy a mechanismů stability a tak dále. Tenhle dřevěný nicneříkající jazyk musí hloubavého čtenáře přímo rozlítit.
A přece jen Sobotkovy „obavy o osud České republiky a postavení v Unii“ mají svůj racionální záměr, jakmile ale pochopíme tajenku. Evropská unie je podle jedné vědecké hypotézy organizace na podporu stárnoucích politiků, kteří si díky ní mohou udržet svůj doživotní význam a životní úroveň, aniž by se museli podrobit nepohodlným, ponižujícím a otravným volbám a zpovídat se ze svých činů. V době vysoké profesionalizace politiků je charitativní unijní pojistka pro politiky velmi důležitá. Jak tedy může kariérní politik a premiér Nečas pohrdat rukou, která ho jednou bude živit? A ještě tím možná ohrozit i budoucnost českých politiků v Bruselu?
V jedné věci má ale Sobotka přece jen pravdu, když lamentuje nad absencí parlamentní diskuse nad eurem. Možná by mezi zákonodárci zazněla paradoxní pravda slavného summitu: vytáhnout nesolventní státy z krize nelze, protože se to voličům v Zaalpí nelíbí, a nechat je krachnout také ne, protože by to spustilo finanční krizi a se současnými politiky by byl amen. Summit byl proto jen dalším dějstvím ve hře na oddalování krize a na záchranu politiků.
Kde jsou doby, kdy Češi věřili, že euro zlevní nejen turistické, ale i obchodní transakce a povede k větší prosperitě celé Evropy? Kdo dnes ještě věří i na západ od nebožky RVHP v mezinárodní pakty na prosperitu? Prosperitu zavedla konkurence a inovace, nikoli byrokracie.
Unie je něco jako světská církev a její sněmy a konkláve na záchranu světa musí mít věřící. Těch ale v celé Evropě povážlivě ubývá.
ČTVRTEK ALEXANDRA TOMSKÉHO
Unie je něco jako světská církev a její sněmy a konkláve na záchranu světa musí mít věřící. Těch ale v celé Evropě povážlivě ubývá.
O autorovi| ALEXANDER TOMSKÝ, publicista