Neděle 30. června 2024, svátek má Šárka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Velký bratr vám půjčí. Hned

Česko

Na západě běžná praxe, u nás nový byznys. Vytěžování dat z účtů pomůže bance, aby zjistila, co potřebujete, dřív, než na to sami přijdete.

Petr (44), novinář z Prahy, si otevřel on-line bankovnictví a jako každý měsíc se pustil do kontroly svého účtu u České spořitelny. Hned po přihlášení do Servisu24 na něj čekala zajímavá nabídka na půjčku ve výši několika set tisíc korun. Na tom by ještě nebylo nic zajímavého - kdyby úplně náhodou Petrovi nezbývalo právě tolik doplatit z půjčky u jiné, nebankovní instituce za daleko méně výhodných podmínek.

Nebylo přitom potřeba nic vyplňovat, Petr jen zaškrtl políčko, kterým čestně prohlásil, že manželka o půjčce ví, a kliknul na „O. K.“. Novou půjčkou splatil starou a lepší podmínky si teď pochvaluje. „Jen by mě zajímalo, jak přišli na to, že mi mají udělat právě takovouhle nabídku,“ říká Petr. Sledovala banka pohyby na Petrově účtu? A zajímá se stejně tak i o váš účet? Vidí vám do peněženky, ale půjčí výhodněji Banky se s prověřováním svých klientů nijak netají. „Naše klienty s dostatečnou bonitou a případně dobrou splátkovou minulostí oslovujeme s předschválenými nabídkami - vycházíme přitom ze znalosti klienta, včetně pohybů na jeho účtě,“ potvrzuje Tomáš Kofroň z Raiffeisenbank.

Vytěžování dat z účtů provádí v první fázi většinou počítač, který vyhodnocuje zajímavé klienty. Výsledky tohoto průzkumu pak používají pro nabídky pracovníci banky. Při hromadných akcích veškeré nabídky generuje automaticky sám počítač. „Vytěžování údajů z bankovních účtů je běžnou praxí všude ve světě, u nás se zatím používalo velmi málo, ale hlad po novém byznysu stoupá. A kdo je lepší klient než ten, kdo už nějakou dobu řádně splácí?“ říká Tomáš Prouza, místopředseda představenstva Partners. Například Citibank údaje získává také z informací, které plynou z používání kreditních karet, banky navíc běžně využívají registry dlužníků.

Banky samozřejmě dobře vědí, co dělají. „Klienty i nadále prověřujeme, aby nebyli přeúvěrováni a byli schopni své závazky splácet,“ říká Irena Zatloukalová z ČSOB. Z hlediska bank tedy jde o výhodné snížení rizika půjček. Kromě toho dokáže banka klientům nabídnout podmínky, které potřebují v dané situaci a jež jsou pro ně výhodné.

„Každý klient v sobě nese určitý potenciál výnosů. Banka nabízí služby a klient je pro ni zákazník, proto se mu snaží různými způsoby své služby prodat,“ říká Stanislav Beran z poradenské firmy AWD. Jak k tomuto prodeji dochází? „K oslovení je nejefektivnější osobní setkání, během něho je možné prodiskutovat různá řešení a varianty nabídky,“ popisuje Tomáš Pavlík praxi v Unicredit Bank.

Podobně nabízejí své produkty na míru i další banky. Citibank používá také telefon, mBank e-mail, Volksbank poštu. Jakmile banka vygeneruje produkt na míru a určí způsob, jak vám ho nabídnout, solidnost jednání často určují jednotliví zaměstnanci. „Vždy záleží na konkrétní korektnosti jednotlivého bankéře, zda jedná s klientem ,na rovinu‘, seznámí ho se všemi aspekty produktu, klady a zápory a nejde mu pouze o splnění kvóty a provizi z obchodu,“ upozorňuje Stanislav Beran.

Je důvod se obávat o únik citlivých dat? „Bankovní tajemství ani osobní údaje klienta nijak ohroženy nejsou,“ uklidňuje zákazníky Kofroň z Raiffeisenbank.

Budoucnost klientů v hledáčku bank je ovšem jasná. „Počet podobných nabídek v budoucnu poroste a přijdou i agresivnější metody,“ konstatuje s přesvědčením Prouza.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!