Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vrátíme FAB po bok Škody a Pilsneru

Česko

Z továrny FAB se stane největší výrobce svého druhu ve střední Evropě, říká Přemysl Kos, ředitel české části společnosti Assa Abloy, která rychnovského výrobce zámků vlastní. Značku slavící sto let chce vrátit mezi české klenoty.

* LN Na budově vašeho pražského sídla není nikde vidět nápis FAB. Jaké je postavení značky v rámci skupiny Assa Abloy?

Assa Abloy vznikla před více než patnácti lety ze zhruba sto padesáti akvizic různých společností v rámci celého světa. Byly to vždy firmy z oboru a vždy se akvírovaly proto, aby se dál rozvíjely. Díky tomu v rámci skupiny existuje spousta značek, které mají silnou pozici na lokálních trzích. S ohledem na tento fakt je nastavena i strategie respektu k jednotlivým značkám. Na druhou stranu pokud jsou nějaké lokální značky slabší, tak zanikají. FAB jednoznačně patří mezi ty, které lokální sílu mají. Dokonce bych řekl, že je do jisté míry unikátní, protože se stala přímo synonymem pro cylindrickou vložku.

* LN Jak se liší síla této značky u nás a v cizině?

Postavení v zahraničí pod značkou FAB je samozřejmě slabší. Faktem ale je, že náš závod v Rychnově nad Kněžnou je dnes strategickým partnerem pro výrobu cylindrických vložek pro celou Evropu. Zhruba 25 procent produkce se prodává v Česku, 75 procent jde na export. Obvykle pod tou značkou, která je v rámci skupiny silná na daném trhu. Především je to Německo, Itálie, Francie a celá Skandinávie, připravují se ale i další země. A jsou i trhy v rámci východní Evropy, kam se dováží přímo pod značkou FAB, například Polsko. Ale to je méně než pět procent celkové produkce.

* LN Kolik zámků pro tyto trhy vyrobíte?

Ročně jsou to asi čtyři miliony cylindrických vložek, přičemž přibližně milion z nich se prodá v Česku pod značkou FAB. Pro závod v Rychnově je velkým zadostiučiněním, že se výroba z celé Evropy přesouvá právě tam. Závod má stoletou tradici, je tam vysoká odbornost, důraz na kvalitu a tamní řemeslníci jsou nesmírně poctiví. Také loajalita zaměstnanců je velice vysoká, na svůj FAB jsou pyšní. Možná bych to neměl říkat, ale asi jim i trochu vadí, že je tam vedle FAB napsáno také Assa Abloy. Svou roli také samozřejmě hraje i logistická poloha České republiky uprostřed Evropy.

* LN Jak velká část výroby celé skupiny se do Rychnova přesune?

Výroba se tam bude soustřeďovat stále více a cílem je vybudovat největší závod na výrobu cylindrických vložek ve střední Evropě. Nechci prozradit přesné číslo, už proto, že se plány mohou měnit. Nicméně ve střednědobém horizontu se může objem produkce více než zdvojnásobit.

* LNV jaké fázi nyní toto soustředění výroby do Rychnova je?

Nedá se přesně říct, jestli je celý proces spíš na počátku, nebo někde v půlce. Na konci není určitě. Přestože se tam už přesunulo množství důležité výroby, myslím, že jsme spíš na začátku.

* LN Ani to ale v době vrcholící krize nezabránilo propouštění. Jaké byly dopady recese?

Obecně si myslím, že dnes, po téměř dvou letech recese, je nejbolestivějším následkem útlum tvůrčího myšlení. Zaměstnanci jsou demotivovaní a po mnoha a mnoha měsících kontrolování nákladů a snižování stavů nutně museli nabýt dojmu, že právě toto je cílem jejich práce. A že na jejich nápady stejně nebudou peníze. To ale v žádném případě není pravda. Je potřeba jim neustále říkat, že cílem firmy není redukovat počty zaměstnanců, ale je to vztah se zákazníkem. Právě na něj se v tomto kontextu často zapomíná. Každý den je s tím třeba bojovat a vracet lidem tvůrčí snahu. Právě to podle mého názoru na konci recese odliší vítěze a poražené.

* LNA jak se projevila v ekonomické rovině?

Pravda je, že toto prostředí je silně konkurenční a vždycky bylo. V období recese a propadu stavebního trhu kolem patnácti procent je to ještě znatelnější. Výsledky ale vždy závisí hlavně na tom, co děláte vy sami. Inovovali jsme produkty a efektivně investovali do marketingu, a díky tomu necítíme u značky FAB žádný propad a naopak získáváme podíl na trhu. Pak jsou ale oblasti, které vykazují propad odpovídající obecné poptávce, protože jsme zkrátka neudělali kroky, které jsme udělat měli, abychom z recese profitovali.

* LN Čísla za celou společnost tedy v tomto roce vykážou růst?

Dá se předpokládat, že letos ještě společnost vykáže určitý propad, i když poslední měsíce se ukazují velmi silné. Řekněme, že to bude okolo deseti procent v tržbách.

* LN V České republice máte většinu trhu?

Je to spíš nějakých 40 procent, každopádně jsme ale největší hráč na trhu. Klíčoví konkurenti, jejichž aktivity musíme velmi pozorně sledovat, jsou tu tři.

* LN Jak moc vám proti nim pomáhá známost značky?

Značka FAB je samozřejmě obrovská výhoda a má obrovský kapitál. Já jsem do společnosti nastoupil v červnu 2009 a se svým novým týmem se snažím tuto sílu opravdu využít. To je trochu změna proti minulosti. Ne že by se to dělalo úplně špatně, ale využití tohoto potenciálu nebylo dostatečné. Proto vznikla kompletně nová vizualizace, máme nové balení všech výrobků a na klíče se vrací symbol psí hlavy, který byl vždy velice populární.

* LN Budete značku propagovat i mediální kampaní?

Připravujeme poměrně velkou mediální kampaň na příští rok, kdy bude FAB slavit sto let od svého založení, a zcela jistě se pokusíme této příležitosti využít k dalšímu zviditelnění firmy. Pravda je ovšem taková, že v tuto chvíli nepotřebujeme zviditelnění ve smyslu známosti značky, protože její rozpoznatelnost je stále velmi vysoká, nad devadesát procent. To, co potřebujeme, je, aby byl FAB vnímán jako skutečný klenot českého průmyslu. V současnosti tomu tak úplně není a čeká nás ještě práce. Věřím, že nám příští rok pomůže, abychom se zařadili mezi firmy jako Škoda, Pilsner Urquell nebo třeba Kofola, která je pro nás velmi hezkým příkladem oživení stagnující značky.

* LN Kampaň bude probíhat v průběhu celého roku?

Určitě ano, nebude to jen jedna událost. Půjde o různé aktivity na mnoha frontách v průběhu celého roku. Spolupracujeme na tom s agenturou MARK/BBDO a myslím, že nám s využitím značky hodně pomohli.

* LN Bavíme se i o televizní reklamě?

Uvažujeme o ní.

* LN Vy sám jste do společnosti loni přišel s nějakým konkrétním strategickým úkolem?

Mým úkolem bylo stabilizovat společnost v období recese. Náklady jsme snižovali asi o 25 procent, stejně jako počet zaměstnanců. To bylo potřeba udělat do konce roku 2009. Rok 2010 už by měl být ve znamení orientace na zákazníka. Asi tři měsíce tu máme nové zákaznické centrum a chceme se na tuto oblast soustředit i nadále. Zkracovat dodací lhůty, poskytovat lepší servis, poznávat požadavky zákazníků a naslouchat jim. To se tu myslím dlouho nedělo a firmě bude chvíli trvat, aby se to dít začalo. Náš největší konkurent je poloviční či třetinový a velcí lídři mají bohužel tendenci chovat se arogantně. Jestliže se firma tímto způsobem začne chovat ke svým zákazníkům a převezme tento do jisté míry pochopitelný, ale strategicky zničující postoj, tak o své vedení dříve či později přijde. Toho se musíme vyvarovat, a bohužel podobný trend byl vidět i v této firmě. Nelze ho odbourat ze dne na den, firemní kultura se buduje dlouho.

* LN Musel jste před svým nástupem studovat i historii značky?

V době, kdy jsem přišel, měla tato firma propady tržeb okolo 25 procent a na studování historie vůbec nebyl čas. S tím, jak se nejpalčivější problémy řešily, jsem se o ni ale začal velmi zajímat. Na příští rok například o historii FAB chystáme vlastní publikaci.

* LN Na starosti máte kromě Česka i Slovensko. Jaká je situace tam?

Značka FAB je na slovenském trhu slabší než v Česku, to je pravda. V příštím roce se budeme na slovenský trh velmi soustředit a budeme chtít nepoměr mezi Českou republikou a Slovenskem vyrovnat.

* LN Bude se to týkat i zmíněné mediální kampaně?

Jistě. Částečně na Slovensku proběhne ve stejné podobě a částečně bude upravena, protože tamní trh je přece jen jiný.

* LN Jak důležitý je ve vaší oblasti vývoj? Dá se na zámcích a klíčích ještě něco nového objevit?

Jakkoli se může zdát, že cylindrická vložka je už po desetiletí stejný produkt, tak není. Stále se objevují inovace a vylepšení. Vývojový tým v závodě FAB je poměrně malý, řádově má asi deset lidí, přesto ale vlastníme desítky patentů, užitných vzorů a ochranných známek. Vývoj probíhá neustále a naše nová řada vložek se od té předchozí výrazně liší. Především jde o zvyšování bezpečnosti a uživatelského komfortu.

* LN Jak si na trhu stojí běžné klíče proti různým elektronickým zámkům?

Například Asie je v tomto ohledu nesmírně orientovaná na elektroniku. Biometrické otevírání dveří od bytu je poměrně běžnou věcí a pro všechny firmy, které na tamním trhu působí, je tato oblast strategická a pracují na ní. Evropa je naopak hodně konzervativní. My samozřejmě taková řešení nabízíme také, ale vždy tam nakonec musí být i ta mechanická část, je to spíš elektronická nadstavba. Osobně znám firmu, která se zde věnovala výhradně biometrii, a zkrachovala asi po roce a půl. Poptávka tu zkrátka ještě není a v horizontu deseti let se v Evropě nedá očekávat nějaká razantní změna. Zájem o elektronická řešení roste a je to pro nás důležitý produkt, na vytlačení cylindrických vložek ale osobně nevěřím.

* Více čtěte na straně 18

Připravujeme velkou kampaň na příští rok, kdy bude FAB slavit sto let od svého založení, a pokusíme se této příležitosti využít k dalšímu zviditelnění

***

OD WI-FI K ZÁMKŮM

Přemysl Kos

Současný ředitel společnosti Assa Abloy Czech & Slovakia už v minulosti vedl řadu českých firem. Na pozici obchodního či výkonného ředitele postupně působil u výrobce klimatizací Janka Radotín, dodavatele izolátorů Elektroporcelán Louny, ve stavební společnosti SGB a u poskytovatele připojení Dragon Internet. Vystudoval ČVUT.

Autor:

Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA
Rozdáváme kapky pro spokojená bříška ZDARMA

Hledáme 40 maminek, které s námi otestují probiotické kapky Kendamil. Tyto kapky jsou speciálně navrženy pro péči o střevní mikroflóru vašich...