„Lidé tam umí pracovat, a přitom berou průměrně 260 dolarů měsíčně. Není divu, že se ve stopách VW hrnou do Česka dodavatelé automobilek,“ komentoval situaci v roce 1993 list Financial Times. Zmíněný plat představoval 7500 korun.
Výsledek „invaze“ mluví za vše. Čtyři z deseti korun, investovaných v posledních dvaceti letech do Česka, mířily do automobilového průmyslu. Suma dosáhla výše 280 miliard korun.
Peníze byly podstatným, ale nikoli jediným přínosem. Zahraniční firmy přinesly i nové vztahy, metody a organizaci práce. Příkladem může být firma Peguform.
Dnes je přejmenovaná na Cadence Innovation a má závody v Liberci, v Libáni u Jičína a u Nymburka. V Libáni v polovině devadesátých let vyráběla výbavu a vnitřní výplně dveří škodovek. Výroba se řídila podle online objednávek z mladoboleslavské automobilky, které oznamovaly, v jakých barvách a v jakém čase pojedou auta na montážní lince za sebou. Ve stejném pořadí se barevně odpovídající sady věšely v plastových pytlích na mobilní stojany. Každých 18 minut vyjíždělo z Libáně nákladní auto se čtyřiceti sadami na stojanu do 25 kilometrů vzdálené automobilky v Mladé Boleslavi. Tam stojan vyložili u montážní linky a dělníci automaticky brali jednu sadu za druhou a instalovali je do aut. Barvy přesně seděly.
„VW přivedl do Česka své dodavatele, kteří zde investovali, ať již na zelené louce nebo formou vytvoření společných podniků. A české firmy naučil pracovat kvalitně, naučil je dodržovat termíny a pravidelnost dodávek,“ připomněl Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Jeho slova potvrzuje Mojmír Čapka, majitel a generální ředitel firmy Brisk v Táboře.
„S nástupem VW přišly problémy. Museli jsme změnit hlavně kvalitu produkce. Sice jsme měli potřebné atesty, ale bylo třeba hodně investovat, více než miliardu korun,“ připomněl Čapka. Přes Škodu se pak Brisk dostal do celého koncernu VW, kam dnes směřuje třicet procent produkce firmy. Nejen svíčky, ale hlavně snímače, například pro ABS či vstřikování.
„Považujeme se za dvorního dodavatele koncernu,“ dodal Čapka. V roce 1998 Brisk získal titul The Leading Edge, kterou dostávají celosvětově nejlepší dodavatelé koncernu VW. Díky lepší kvalitě Brisk získal i další automobilky a otevřel svou továrnu v Rusku. Podobně expandovala i skupina Brano Group, vyrábějící automobilové zámky a pedály.
Příklad VW inspiroval v roce 2002 i firmy Toyota a PSA Peugeot Citroen, které u Kolína postavily montážní továrnu. Investice převýšila 20 miliard korun, od roku 2005 vyrábí TPCA 300 tisíc aut ročně.
O rok později rozhodla korejská automobilka Hyundai, že za zhruba 27 miliard korun postaví továrnu v Nošovicích. V roce 2008 z ní vyjely první vozy, loni firma vyrobila 200 tisíc aut.
Za oběma automobilkami přišly další dodavatelské firmy; dnes jich v Česku fungují dvě stovky, polovina z nich má zahraniční vlastníky.
Tržby tuzemských dodavatelů se v období 1993 až 2007, což byl poslední rok před krizí, zvýšily 15krát na 246 miliard korun za rok. Celý automobilový průmysl představuje zhruba šestinu průmyslové produkce v zemi a pětinu exportu Česka. Někteří ekonomové poukazují na nezdravou závislost ekonomiky na automobilech, což se v době krize projevilo poklesem celého sektoru o sto miliard na loňských 600 miliard korun.
***
Investice do ČR v letech 1993 až 2010 vytvořily
Elektronika a elektrotechnika 49 122 pracovních míst - 279
Automobilový průmysl 71 398 pracovních míst -76
Strojírenství 20 212 pracovních míst - 56
Chemie a farmacie 6032 pracovních míst - 49
Gumárenství a plasty 11 378 pracovních - 35
Ostatní - 187
Celkem 682 miliard