Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie

Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

„Vzorky DNA lze zfalšovat velmi snadno“

Česko

JERUZALÉM Izraelští vědci zpochybnili důvěryhodnost analýzy vzorků DNA. Podařilo se jim totiž zfalšovat vzorky krve a slin tím, že do původního vzorku namíchali DNA jiného člověka. Dokázali zároveň, že pokud mají k dispozici vzorek z databáze DNA, mohou jednoduše vyrobit kopii tohoto vzorku, aniž by odebrali jakýkoli genetický materiál od původního dárce.

Jedním z pokusů, o které svůj experiment opírají, se jim dokonce podařilo „ošálit“ přední americké experty. Jak to provedli?

Ze vzorku ženské krve odstranili genetický materiál tak, že ho odstředili. Poté do něj přidali mužskou DNA. Výsledek poslali do renomované americké laboratoře, která provádí genetické testy pro policisty. Laboratoř vzorek DNA označila jako mužský.

Dokáže to i student „Jakýkoli student biologie to dokáže,“ tvrdí Dan Frumkin, který vedl výzkumný tým a studii zveřejnil v časopise Forensic Science International: Genetics. „Pokud máte nějaký kus materiálu od osoby, jejíž DNA chcete zfalšovat, jako jsou například vlasy, sklenička, ze které pila, nedopalek cigarety, můžete v minutě vyrobit DNA za použití techniky, kterou se naučíte v prvním roce studia biologie. A stačí k tomu materiál, který je k dispozici v každé biologické laboratoři,“ citoval odborníka americký list The New York Times.

Odborník varuje, že tak může dojít ke zneužívání vzorků DNA, jejichž analýza se běžně používá ve vyšetřovacích metodách kriminalistů. „Můžete si snadno vyrobit biliony kopií vzorku DNA a ty pak zanechat na místě činu,“ tvrdí Frumkin.

Řada odborníků však na to má opačný názor. „Potřebovali byste biologickou laboratoř a zkušeného biologa nebo vědeckého pracovníka. Velká většina lidí, kteří se podílejí na trestných činech, takové prostředky nemá,“ řekl britskému listu The Daily Telegraph Gill Tully, britský odborník na soudní lékařství.

Frumkin zároveň přichází s řešením, jak „falešnou“ DNA odhalit. Společnost Nucleix, kterou založil, vyvinula testy, které odhalí změny provedené ve vzorcích DNA, a hodlá je nabízet laboratořím, které se analýzou DNA vzorků zabývají.