K radarovým detektorům jsou nekompromisní téměř v celé Evropě. Například ve Francii hrozí za jejich použití pokuta až 1200 eur, tedy více než 28 tisíc korun.
V celé Evropě je jen pět států, které použití radarových detektorů povolují. Vedle Česka ještě Slovinsko, Malta, Maďarsko a Island.
„Pikantní situace proběhla v Maďarsku. Tam před časem detektory zakázaly, ale tamní ústavní soud zákaz zrušil a zařízení opět povolil,“ popisuje osud antiradarů v Maďarsku Robert Šatník, jednatel firmy Antiradary. net, která antiradarové systémy prodává.
Většina Evropy nerozlišuje mezi detektory a rušičkami Hlavní důvod, proč jsou ve většině Evropy radarové vyhledávačky nelegální, je ten, že tamní úřady nerozlišují mezi aktivními a pasivními antiradary.
„Radarové detektory dávají do jednoho pytle s rušičkami radarového signálu, které policii přímo brání v tom, aby auto změřila,“ říká dopravní odborník Jaroslav Hořín.
Radarové rušičky, tedy správně aktivní antiradary, jsou nelegální i u nás. Za jejich použití zde hrozí tisícové pokuty. Prodávat se ale přesto smějí, i když podle prodejců je o ně vcelku logicky o mnoho menší zájem než o povolené radarové detektory. „Naprostá většina lidí si kupuje pasivní antiradary. Rušičky jen jednotky procent ze všech našich zákazníků,“ tvrdí Šatník.
I přesto, že v okolních zemích je zakázáno používání jak aktivních, tak pasivních antiradarů, Češi s radarovými detektory do ciziny přesto jezdí. Prodejci uvádějí, že z jejich zákazníků cestují do cizích zemí tak dvě třetiny. Antiradar mají ale umě skrytý v útrobách auta. „Stačí, když schovají snímač na čelním skle. Samotný přístroj je totiž většinou zabudovaný například do středního sloupku mezi sedadly. Policisté ho tak při běžné kontrole neodhalí,“ vysvětluje Šatník. Lehce nejdou podle něj odhalit ani napevno zabudované antiradary, které mají snímač v masce chladiče.