Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Začarovaná trať má další oběť

Česko

VODŇANY Jedna žena zemřela, dalších dvanáct cestujících bylo zraněno, z toho pět těžce. Takové jsou následky včerejší nehody, při které se u Vodňan srazil osobní vlak s nákladní soupravou.

Drážní inspekce příčinu srážky zatím vyšetřuje. Odborníci si ale už teď lámou hlavu nad otázkou, proč se na trati z Číčenic do Nového Údolí podobné nehody opakují prakticky každé tři roky. I když je tu systém zabezpečení stejný jako na dalších 76 regionálních tratích v republice, pouze na tomto jediném železničním úseku se vlaky srazily už třikrát za posledních sedm let. V roce 2004 zahynuli dva lidé a 33 cestujících utrpělo zranění, o tři roky později se srážka obešla bez obětí na životech, zraněno ale bylo 12 osob. A příčinou těchto nehod byl vždy fakt, že jeden ze strojvedoucích vyjel na trať bez svolení dispečera.

„Opravdu to vypadá, jako by tato trať měla prostě nepochopitelnou smůlu,“ řekl LN mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. V Česku je v provozu 140 regionálních tratí, z toho na zhruba polovině se bezpečnost provozu zajišťuje pomocí telefonu. „Když strojvedoucí přijede do stanice, ohlásí se telefonem dispečerovi. Když má znovu vyjet, musí od dispečera opět telefonicky získat souhlas,“ uvedl Drápal. Ačkoliv tento systém na ostatních regionálních tratích funguje, na trati z Číčenic do Nového Údolí zřejmě už třikrát selhal. Také v případě včerejší nehody inspekce předběžně podezírá strojvedoucího osobního vlaku, že nevyčkal příjezdu protijedoucí manipulační soupravy a vyjel na trať. „Přesnou příčinu srážky ale samozřejmě vyšetřujeme, nemusí být spojena pouze se strojvedoucím,“ řekl Drápal.

Inspekce už po druhé podobné nehodě na této trati v roce 2007 doporučila správě železnic, aby možné selhání lidského faktoru eliminovala instalací nějakého technického prostředku. Správa železniční dopravní cesty toto doporučení vyslyšela a začala pracovat na systému radiobloků. „Jenže kvůli tomu je nutné na trati mimo jiné rekonstruovat některé přejezdy a zavést další opatření,“ řekl LN mluvčí správy Pavel Halla. Systém by měl být dokončen v listopadu. Radiobloky by pak měly v případě hrozící srážky vlaky automaticky včas zastavit. Tento systém je podle Hally jednoduší a levnější variantou automatického řízení a zabezpečení provozu, používaného na velkých tratích.

A proč správa nezavede jednotný způsob na celé železnici? „To by stálo desítky miliard korun, což přesahuje nejen možnosti našeho, ale i státního rozpočtu,“ uvedl Halla. Jen zavedení radiobloků na trati z Číčenic podle něj vyjde na 87 milionů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!