Úterý 2. července 2024, svátek má Patricie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zisk Boeingu za 787? Nula

Česko

Zákazníkům dochází trpělivost. Prodej prvních letadel 787 Dreamliner se zpožďuje

CHICAGO Hospodařením amerického leteckého gigantu Boeing zmítají turbulence. Na jedné straně firma vykázala neočekávaně velký zisk, na druhé straně se ale objevují otazníky nad ekonomickým přínosem klíčového projektu letadla 787 Dreamliner. O celých 38 procent vzrostl Boeingu zisk v letošním prvním čtvrtletí v porovnání s loňskem. Firma vydělala přes 1,2 miliardy dolarů, i když ekonomové očekávali spíše výsledky podobné roku 2007, kdy to bylo 873 milionů dolarů.

Zároveň ale firma musela přehodnotit očekávané příjmy z budoucího prodeje letadel 787 Dreamliner. Přinejmenším během příštího roku žádný z prvních 25 vyrobených letounů nepřinese zisk. Aerolinky si totiž vymohly nemalé kompenzace za neustálé odklady v termínu dodání letounů.

Zatím poslední zdržení ohlásil Boeing přibližně před dvěma týdny. Celkově to znamená již 14 měsíců navíc oproti původním slibům, a řadě zákazníků proto začala docházet trpělivost. Letecký výrobce tak musel přistoupit k bolestivým ústupkům, aby si zakázky udržel. První letadlo má japonská společnost All Nippon Airways vinou problémů s dodavateli i samotnou montáží dostat až ve třetím čtvrtletí příštího roku. Japonci, kteří objednali hned 50 letadel, již dříve oznámili, že další letouny objednají nejspíš u evropského konkurenta Airbus. Potíže by mohly od budoucího nákupu Dreamlineru odradit i další kupce a zatím není jisté, jak velkou měrou se na ekonomických plánech Boeingu projeví kompenzace.

Úspěch Dreamlineru je pro Boeing naprosto klíčový. Zatímco Airbus doufá, že díky zájmu o leteckou dopravu budou mezi největšími letišti světa létat obři jako jeho nejnovější letoun A380, Boeing chce prorazit s úsporným malým Dreamlinerem.

Za dosavadními dobrými finančními výsledky stojí mimo jiné i vytrvalý propad dolaru v tomto roce. Americká firma tak získala značnou výhodu oproti největšímu rivalovi Airbus. Evropský koncern sice také prodává za dolary, ale většinu nákladů má v eurech, a na kurzu tedy v porovnání s Boeingem tratí.

Na hospodaření se však oproti očekávání negativně nepodepsal pokles v klíčové oblasti vojenské techniky.

Autor: