Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zmizí pruh pro autobusy

Česko

Spojům hrozí desítky minut zpoždění * Radní chtějí proměnit část silnice na parkoviště

PRAHA Ačkoliv hlavní město dlouhodobě hlásá svou snahu nahradit osobní auta spolehlivou a pohodlnou veřejnou dopravou, ve skutečnosti činí kroky přesně opačné. Do konce roku má například zaniknout jeden z nejdelších vyhrazených pruhů pro autobusy v ulici V Holešovičkách (od Bulovky k mostu). Místo něj má vzniknout parkoviště. Vyhrazený jízdní pruh přitom při cestování v ranních špičkách, jak vyplývá z informací Ústavu pro dopravní inženýrství. odboural dřívější až dvacetiminutové zpoždění spojů.

Radnice Prahy 8, která proměnu jednoho pruhu iniciovala, tvrdí, že se tím postará o bezpečnost chodců. Ty podle radnice ohrožovali řidiči, kteří vyhrazený pruh zneužívali a rychlou jízdu z kopce nezvládli a skončili na chodníku. Podle mluvčí městské části Heleny Šmídové budou zaparkovaná auta v pruhu sloužit jako bariéra mezi chodníkem a dopravou.

Problémem jsou spoje ze severu republiky Městská část navíc tvrdí, že pruh už není potřeba. Většina autobusů dopravního podniku, které tudy projížděly z Bohnic, nyní jezdí jinou trasou přes Kobylisy.

Radní ale neuvažovali nad dálkovými nebo příměstskými autobusy, které mají konečnou na autobusovém nádraží Holešovice. Těch projedou po této trase denně desítky. Jde o většinu autobusových spojů mířících na sever, například do Neratovic, Mělníka, České Lípy nebo Varnsdorfu a Rumburku.

„Pruh měl prioritně sloužit městské dopravě, a ne dálkové. Řešení to není ideální, ale není špatné. Navíc je lepší přijet o patnáct minut později, než aby někoho zabilo auto,“ vysvětlil postoj radnice Prahy 8 radní pro dopravu Michal Kindl. Zároveň ale přiznal, že neví, kolik a jak závažných nehod se v ulici V Holešovičkách stává.

O možnosti řešit zneužívání vyhrazeného pruhu důslednější kontrolou pomocí kamer nebo posílených hlídek radnice neuvažovala.

Pro cestující na severních trasách je zrušení pruhu velmi nepříjemné. „Už teď ztrácím při každodenním dojíždění do Prahy hodně času v zácpách, a jestli zruší ten vyhrazený pruh, bude to ještě horší. To si někdo nahoře dělá srandu? Doprava autobusem by měla být podporována, ne omezována,“ myslí si Pavel Hák, který do Prahy denně dojíždí z Neratovic.

Preference autobusové dopravy před osobní přitom město prohlašuje ze jednu ze svých dopravních priorit.

„Rušení pruhů je přesný opak. Naopak by jich mělo výrazně přibýt, potřebný by byl například v Patočkově ulici nebo na výpadovce na Motol,“ říká zastupitelka hlavního města za Stranu zelených Petra Kolínská. Ta by chtěla prosadit také rozšířené využití pruhů pro taxíky a pro auta, v nichž jedou minimálně tři lidé. „Například v Německu to funguje, tam jsou lidé disciplinovaní, u nás by to vyžadovalo přísné kontroly,“ dodala Kolínská.

Jen pro autobusy

Město se chlubí celkem dvanácti kilometry vyhrazených pruhů pro autobusy. Už se ale nezmiňuje, že většina z nich měří sotva pár desítek metrů. Nejdelší pruhy, asi kilometrové, využívají autobusy v Praze 8 v ulici V Holešovičkách, v Praze 5 v úseku mezi ulicemi Práchnerova a U Trojice a v Praze 6 mezi ulicemi Na Valech a Špejcharem. Většina vyhrazených pruhů ale měří od sta do do tří set metrů. Pruhy pro autobusy by přitom ulevily dopravě např. na Strakonické, v Patočkově nebo ve Spořilovské ulici.

Autor:

Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA
Rozdáváme dětský opalovací krém ZDARMA

S přicházejícím létem je nutné myslet na ochranu pokožky, zejména u dětí. Přihlaste se do testování a vyzkoušejte dětský opalovací krém Cool Kids...