Neděle 30. června 2024, svátek má Šárka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zničenou trať už vlak neprojede

Česko

Rok po povodních je jasno: železniční trať z Nového Jičína do Hostašovic se obnovy nedočká. I když železničáři „zázrak“ ještě nevylučují.

NOVÝ JIČÍN Podemleté koleje, dílem ve vzduchu, zarostlé trávou a keři. To je železniční trať z Hostašovic do Nového Jičína. Před rokem ji poškodily povodně a přes protesty je desetikilometrová dráha stále nesjízdná.

Tento týden nad ní zlomili hůl i novojičínští zastupitelé, kteří bojovali o její obnovu. „Zároveň však žádají, aby zarostlé koleje co nejdříve zmizely a místo nich vznikla cyklostezka,“ informoval včera mluvčí radnice Josef Gabzdyl.

Rozsudek stvrdilo rozhodnutí krajských radních, kteří s poukazem na slabé využití odmítli poskytnout dlouhodobou záruku, že budou dotovat vlaky na této trati. Místo nich raději využijí autobusy, které podle hejtmana Jaroslava Palase vyjdou asi šestkrát levněji.

Správa železniční dopravní cesty, které trať patří, na definitivní verdikt teprve čeká. „Objednali jsme už odklizení poškozených částí. Jde ale o práce, které by bylo potřeba zajistit v případě obnovy trati i v případě jejího rušení,“ zdůraznil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Odstraňování nebo obnovu pak zahájí na základě rozhodnutí ministerstva dopravy a drážního úřadu. „Na nich bude záležet, zda trať zruší, nebo zachovají,“ dodal Halla. Jejich organizace totiž potřebných asi osmdesát milionů korun připravených má. Současně však také podle nich na funkčních tratích existují místa, která peněžní injekci potřebují jako sůl, ale do definitivního rozhodnutí tam peníze přesunout nejde.

Trať z Hostašovic do Nového Jičína má tradici 120 let. Městu nabízela přímé železniční spojení například do Valašského Meziříčí a ležely na ní čtyři zastávky a nádraží. Starostové dalších obcí už dříve ustoupili a souhlasili s přeměnou železnice na cyklistickou stezku. To teď odsouhlasili i Novojičínští. „Myslím, že se úřední mašinerie už dala do pohybu a jen chybějí kulatá razítka. Nějaký čas potrvá, než bude toto rozhodnutí vidět i přímo na železnici,“ uvedl novojičínský místostarosta Milan Šturm (ODS). Proto chtějí, aby cyklostezka měla možnost prodloužení směrem na Valašské Meziříčí a do Rožnova pod Radhoštěm. Termín zahájení stavby ale zatím není jasný, závisí také na tom, kde se podaří sehnat potřebné peníze.

Novojičínská lokálka je další z moravských regionálních tratí „na odpis“. Železničáři už zrušili například tratě z Nezamyslic do Morkovic, tratě mezi Kyjovem a Dubňany, železnici do Ždánic a další. Na mnoha tratích platí takzvaný nulový grafikon – tratě sice úředně zrušené nejsou, vlaky po nich ale nejezdí. To se týká například železnice do Malé Morávky či do Židlochovic. A další to může potkat.

***

ZRUŠENÁ TRAŤ

O vlaky nepřijdou, o kuriozitu ano I po zrušení železničního spojení do Hostašovic zůstane v provozu stanice Nový Jičín-město. Město totiž má už více než sto let kuriozitu – dvě nádraží, která ale nejsou propojena. Do každého vede trať odjinud – jedno má přes Suchdol napojení na trať z Prahy do Bohumína, druhé, rušené, pak koleje přes Hostašovice napojují na železnici Ostrava–Valašské Meziříčí. Obě nádraží od sebe leží jen necelý kilometr. Za celé roky několikrát radní plánovali obě trati propojit, nikdy se to nepovedlo.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: