Čína přitom od víkendu nabízí ústupek, z nějž by těžily zejména německé automobilky. Německému vicekancléři Robertu Habeckovi jej při víkendové návštěvě Pekingu nabídl čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao. Peking je ochotný snížit své clo na auta z EU s velkoobjemovými motory, pokud Unie ona dodatečná cla na čínské elektrovozy nezavede.
Německo dodatečné clo EU na čínská elektroauta už delší čas kritizuje. Lze tudíž předpokládat, že nyní tlak Berlína na Brusel ještě zesílí, takže ve výsledku by se ani žádné navýšení cel konat nemuselo nebo bude jen symbolické. Ze snížení čínských cel na auta z EU s velkoobjemovými motory by těžily hlavně německé automobilky.
Pojistka proti Trumpovi
Cla na čínská elektroauta navíc – v očích Bruselu – evidentně nikdy neměla být úvodním výstřelem v obchodní válce. Evropská unie, zdá se, naopak tiše akceptuje vznik „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“. V podstatě tedy již přijala fakt, že čínská elektroauta jsou natolik konkurenceschopná, že evropští výrobci – zatížení regulacemi a normami, jež nesnesou srovnání nikde jinde ve světě – proti většině z nich nemají příliš šancí.