Nevěřícně jsem zírala na osoby, které přišly na poslední rozloučení s členkou činohry Věrou Galatíkovou. Do něj však ještě chyběly dlouhé dvě hodiny. Dámy byly v převaze a evidentně zaujaly strategická místa a krátily si čas družným hovorem.
Dnešní představa pietního obřadu je úplně scestná, protože jde o přehlídku řečnických vystoupení všech možných osob, které z větší části sledují své vlastní cíle a k zesnulým ani neměly vztah. Ono se to totiž pozná, sotva řečník otevře ústa. |
Minimálně od poloviny devadesátých let se ale v Čechách pěstuje nevkusné a jarmareční pohřbívání našich slavných, a vůbec nejhorší je to, které je zaštítěné státními institucemi. Národní divadlo v tomto směru hraje prim.
Tady totiž od nepaměti platí úzus, že zemřelí členové první scény mají nárok na pohřeb vypravený z historické budovy - pokud vím, jiné domácí divadlo takovou povinnost nezavedlo. To je v naprostém pořádku, jde o první scénu, zemřelí jsou vesměs významnými umělci. I když u nás, jak známo, jsou pravidla od toho, aby se nedodržovala. Takže i někdejšímu ministru kultury Pavlu Dostálovi, ač nikdy nebyl členem ND, byl pro větší pompu vypraven pohřeb z jeho historické budovy. A to teprve byla přehlídka larmoyantních výlevů a tlustých slov (Francois Villon naší doby) a za dva, tři měsíce to vypadalo, že ministerstvo kultury nemělo více neschopného šéfa. I to je naše vizitka.
Dnešní představa pietního obřadu je úplně scestná, protože jde o přehlídku řečnických vystoupení všech možných osob, které z větší části sledují své vlastní cíle a k zesnulým ani neměly vztah. Ono se to totiž pozná, sotva řečník otevře ústa. Obřad se stále víc neúnosně natahuje, živé hudební vstupy, recitace - prostě normální program, ale s utrápenými pozůstalými, kteří musí při této produkci držet dekorum, i když by se jim chtělo řvát a mlátit hlavou o zeď a nebo jenom tiše brečet.
Všichni se ale dívají, televizní kamery vrčí a obecenstvo sleduje, zda jsou blízcí dostatečně bledí a zda truchlí podle očekávání. Národní divadlo tak v posledním období nabídlo víc takových matiné, než lze snést. Lidé chtějí naříkat nad svými oblíbenými umělci a určitě by bylo nespravedlivé křivdit vprošem těm, kteří se přišli poklonit s upřímným smutkem. Obávám se ale, že davy, které teď naposledy naplnily historickou budovu, přišly jednak na atrakci zdarma, a jednak aby byly viděny. Ostatně jako vždycky.
To samozřejmě také existuje od nepaměti, ale je opravdu nutné, aby tyto poslední věci života nabývaly stále příšernějších rozměrů? (O doprovodném šílenství v bulváru ani nemluvě - titulky jako Mluvila s námi den před smrtí, Laďo, mám o tebe strach zvedají adrenalin.) Copak nemůže státní instituce tenhle pohřební jarmark aspoň trochu zkorigovat a usměrnit? To by nestačilo zahrát dvě, tři skladby, maximálně vybrat jednoho člověka, aby krátce promluvil, a dost? Zřejmě ne, protože pohřeb od pohřbu je to horší.
Zvláštní je i to, že členstvím v Národním divadle se přímo obdrží vstupenka do panteonu čestných. Takže z jeviště jsme vyprovázeli výbornou herečku, laskavou a charakterní ženu Věru Galatíkovou, ale stejné pocty se jen náhodou nedostalo bývalému normalizačnímu řediteli Přemyslu Kočímu, který měl na svědomí kdekoho, včetně Högera a Fabianové. Pohřeb už se začal připravovat (tehdejší nové vedení ani netušilo, že by pan Kočí někdy něco provedl), ale pár pamětníků se vzbouřilo.
Ten, kdo je v Národním divadle zodpovědný za tyto přebujelé akce, by se měl zamyslet, možná i nad tím, zda si tak bezvadní lidé jako byli - když vezmeme smutný seznam nedávné minulosti - Boris Rösner nebo Věra Galatíková, kteří byli plní života, zaslouží tak prázdně dunící a falešný patos. Vždyť je jich to nedůstojné.
A ještě něco - Věře Galatíkové sice ND vypravilo pompézní pohřeb, ale nedokázalo si ani ohlídat, aby jí vydalo smuteční oznámení bez chyb. Na oficiální listině tohoto typu jsou neúnosné i obyčejné tiskové překlepy, o několika opomenutích a hloupých nepřesnostech ani nemluvě. Z parte se například nikdo nedozvěděl, kde vlastně působila jako skvělá pedagožka, ba dokonce ani to, že obdržela Cenu Thálie.