Železniční most přes Vltavu se třemi příhradovými parabolickými nosníky, který spojuje Smíchov a hranici čtvrtí Vyšehrad a Nové Město, vznikl již v roce 1901 pro tzv. spojovací dráhu Františka Josefa I., kdy během jediného víkendu (!) nahradil most starší, jednokolejný.
Nejdřív je třeba říci, že stávající most, jehož silueta se stala nedílnou součástí metropole, už zachránit nelze. Jednoznačně to prokazují všechny seriózní studie expertů, např. z Kloknerova ústavu ČVUT.
Je to logické: nýtovaná železná konstrukce má svou životnost dávno za sebou, uvnitř jednotlivých prvků jsou mikroskopické trhliny, které se při každém průjezdu vlaku zvětšují. Může tedy dojít k destrukci, která by mohla mít fatální dopady.
Ti, kdo toto nechtějí vzít na vědomí, by měli podepsat prohlášení, že v případě neštěstí berou následky takové katastrofy na sebe.