Pavarotti byl 25. srpna propuštěn z nemocnice po dvou týdnech léčby a lékařských vyšetřeních. Hospitalizován byl kvůli vysokým horečkám. V červenci loňského roku podstoupil v New Yorku operaci, při níž mu byl odstraněn nádor na slinivce. Od té doby přestal vystupovat na veřejnosti.
|
|
Radio Classic FM si tohoto výjimečného tenoristu připomene v dnešním večerním koncertě ve 20:15. ...více zde |
"Mistr bojoval dlouhou, těžkou bitvu proti rakovině slinivky, která si nakonec vzala jeho život," uvedla v prohlášení Pavarottiho manažerka Terri Robsonová. Pěvec podle ní zůstával optimistický až do konce.
Podle italské televizní stanice RAI se novinka o Pavarottiho skonu již rozšířila po celé Modeně a policisté a četníci proto kolem domu umělce vytvořili kordon, aby usměrňovali lidi, kteří přišli vzdát operní hvězdě poctu.
"Vždy jsem obdivoval Bohem danou dokonalost jeho hlasu, ten nezaměnitelný zvláštní témbr od hloubek až po vrchol tenorova rozsahu," napsal Domingo v prohlášení vydaném k Pavarottiho úmrtí.
"Měl jsem rád jeho nádherný smysl pro humor. Když jsme někdy koncertovali s José Carrerasem... museli jsme si připomínat, že zpíváme platícímu publiku, tolik jsme si to užívali," dodal.
Posluchači v Česku mohli tohoto operního pěvce naposledy naživo slyšet v roce 2005, kdy Pavarotti v Praze vyprodal 10.000 míst vysočanské arény. Šlo o jeho druhý pražský koncert.
Luciano Pavarotti |
"Král vysokého cé" Operní pěvec Luciano Pavarotti byl mnohými považován za jednoho z nejvýznamnějších operních zpěváků 20. století. Světová popularita italského obra však nepramenila pouze z jeho výjimečného tenoru, který mu vysloužil přezdívku "král vysokého cé". Pavarotti měl také velkou zásluhu na tom, že se opera jako okrajový žánr prodrala do povědomí mnoha milionů posluchačů. Ještě v dubnu 2005 zazářil během rozlučkového turné v Praze, kde vyprodal ve vysočanské aréně 10.000 míst k sezení. Poté kariéru jednasedmdesátiletého umělce přerušily zdravotní problémy. Dnes světové agentury oznámily Pavarottiho úmrtí. "Operní Elvis" Přiblížit exkluzivní svět klasické hudby širokému publiku dokázal "operní Elvis" nejen svými vystoupeními ve sportovních halách, ale také přímým účinkováním s velikány současné rockové hudby a popmusic, mimo jiné v rámci svých charitativních koncertů Pavarotti a přátelé, které pravidelně pořádal v rodné Modeně. S poukazem na to, že hudba je jen jedna, se odmítl vyvyšovat nad moderní styly a žánry. Tato Pavarottiho otevřenost vyvolala kritiku konzervativních posluchačů vážné hudby, kteří odsoudili jako příliš komerční i projekt "tří tenorů", v jehož rámci Pavarotti zpíval společně se svými slavnými kolegy Plácidem Domingem a Josém Carerrasem. Jejich společné turné i nahrávky ale měly obrovský celosvětový úspěch a pomohly k nebývalé popularizaci klasické hudby. Pavarotti, který byl od konce 60. let srovnáván se slavnými tenory minulosti Enrikem Carusem či Mariem Lanzou, v mládí naslouchal zpěvu Beniamina Gigliho a k jeho idolům patřil Giuseppe Di Stefano. Právě jako náhradník za Di Stefana ve své oblíbené Bohémě se v roce 1963 poprvé výrazněji prosadil mimo Itálii - v londýnské Covent Garden ocenili diváci salvu jeho vybroušených vysokých C frenetickým potleskem. O rok později podepsal smlouvu s firmou Decca a absolvoval úspěšné turné po Austrálii se světoznámou sopranistkou Joan Sutherlandovou. V roce 1965 debutoval v milánské La Scale. Rok 1968 měl být triumfálním vstupem na scénu Metropolitní opery, kvůli onemocnění jej ale museli uprostřed představení vystřídat. Na pozváni do "Met" čekal celých pět let, reputaci si ale napravil dokonale: za roli Tonia v Donizettiho opeře Marie, dcera pluku ho newyorská kritika prohlásila "králem vysokého C". Pěvec, který byl dosti pověrčivý, a proto musel mít bílý kapesník v ruce a zahnutý hřebík v kapse, se téměř výhradně zaměřoval na italský repertoár. Mezi jeho nejznámější role patřili mimo jiné Cavaradossi v Pucciniho Tosce, Radames ve Verdiho Aidě nebo Nemorino v Donizettiho Nápoji lásky. Pavarottiho "výstavním kouskem" byla árie prince Kalafa Nessun dorma z třetího dějství Pucciniho opery Turandot. |
Vzpomínky na Luciana Pavarottiho, jeho portrét, anketu mezi českými operními pěvci a pěvkyněmi, ohlasy ze světa a další si přečtěte v pátečním vydání deníku |