Sobota 6. července 2024, Den upálení mistra Jana Husa

jen za 89 Kč/měsíc

• schránka
  • Přihlásit Můj účet

Astronomové vystopovali dalšího společníka Polárky

WASHINGTON - Vědci s využitím Hubbleova vesmírného teleskopu našli dalšího, dosud neznámého souputníka Polárky.

První snímek hvězdy označované jako Polaris Ab. O její existenci měli zatím astronomové jen nepřímé důkazy. foto: NASA, ESA, N. Evans (Harvard-Smithsonian CfA), H. Bond (STScI)

Podle astronomů má tak tato jasně zářící a pro navigaci důležitá hvězda, která je posledním tělesem oje souhvězdí Malého vozu, ve své blízkosti dva hvězdné partnery.

O objevu informovala agentura AP s odvoláním na příspěvky astronomů přednesené na pondělním 207. shromáždění americké astronomické společnosti.

Polárka, známá i jako Polaris, Severka či Severní hvězda, je významným orientačním bodem na obloze - ukazuje totiž téměř přímo k severu (od severního pólu je vzdálena necelý jeden stupeň).

Přezářen Polárkou
První společník této obrovské hvězdy - Polaris B - byl objeven již v roce 1780 a pozorovatelný je i s pomocí obyčejných malých teleskopů. Nová pozorování ale dokázalo, že není jediným.

Asi dvě miliardy mil od ní (3,2 miliardy kilometrů) leží další souputník - Polaris Ab. Ten prý dlouho unikal spatření díky tomu, že leží poměrně blízko Polárky a ve srovnání s ní je mnohem méně jasný. Severní hvězda je přibližně dvatisícekrát jasnější než naše Slunce.