Středa 3. července 2024, svátek má Radomír
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sport

Řekl jsem našemu fotografovi: Prosím tě, najdi mi ty zuby, popisuje Hirt

Jan Hirt ve druhé etapě Tour de France v ulicích Boloni. foto: Profimedia.cz

V nedělním poledni už Jan Hirt vypadal rozhodně lépe než o den dřív. Tři ulomené přední zuby mu opravil italský zubař, u autobusu stáje Soudal Quick-Step předvedl novou vizáž i fotografům a poprvé se o svých problémech také rozhovořil. „Už zase mohu trochu jíst,“ říkal pro iDnes.cz jediný český aktér cyklistické Tour.
  7:11

Před sobotním startem ve Florencii jej při návratu z podpisového pódia srazil na zem batoh jednoho z diváků, kteří vnikli do padoku navzdory zákazu.

„Už jsem byl jen dvacet metrů od našeho autobusu,“ popisoval Hirt. „Jel jsem hodně pomalu, snad deset kilometrů v hodině, když mi najednou někdo strhnul řídítka a zničehonic jsem byl na zemi.“

Vzápětí věděl, že je zle.

„Jak jsem tam ležel, hned jsem cítil, že nemám zuby. Kousek ode mě stál týmový fotograf Quick-Stepu, tak jsem mu řekl: Prosím tě, najdi mi ty zuby, já jdu do autobusu.“

Jan Hirt po první etapě Tour de France, jak ho vyfotil šéf jeho stáje Soudal-Quick Step.

Fotograf objevil na zemi pouze jeden malý ulomený kousek.

„Ale nebyl nakonec použitelný,“ líčil Hirt.

Sobotní náročnou kopcovitou etapu do Rimini poté absolvoval doslova v módu přežití. Kopce, které by jindy byly jeho terénem, se mu najednou v 35stupňovém úmorném vedru jevily jako vražedné.

„Nemohl kousat, nedostal do sebe dokonce ani gely, protože ulomené zuby byly na jakékoliv jídlo nesmírně citlivé,“ říkal Klaas Lodewyck, sportovní ředitel týmu. „Během celé etapy jen pil, snažili jsme se do něj v tekutinách dostat co nejvíc minerálů. Bylo to pro něj v tom vedru obrovské utrpení.“

Proto se Hirt v úvodní etapě záhy stáhl do jedné ze skupinek, ve které daleko za pelotonem šlapaly především sprinterské týmy.

„Ale i tak, jak jsem nic nejedl, byl jsem úplně prázdný,“ svěřoval se. „Byl jsem rád, že jsem se vůbec nějak dostal do cíle.“

Manažer týmu Patrick Lefevere mezitím sháněl kvalitního dentistu, který Hirta po etapě ošetří. Jinak hrozilo, že ve zlomených zubech vznikne infekce. Posléze se jej ujal v Rimini specialista Federico Merli, v sobotním večeru otevřel ordinaci jen kvůli českému jezdci.

Během dvou hodin jeho zuby zafixoval a opravil, i když možná jen provizorně.

Jan Hirt v neděli před 2. etapou, po zákroku dentisty:

„Upozornili mě, že tam je i hodně zlomenin ve zbytcích zubů,“ povídal Hirt. „Takže po návratu z Tour musím k zubaři znovu, protože současná oprava možná nebude fungovat a budou mi to muset kompletně spravit až v Česku.“

V noci na neděli se navíc v jeho těle rozležely i mnohé pohmožděniny z pádu ve Florencii.

„Probudil jsem se takovej potlučenej, hrozně mě bolely paže, ani nevím proč. Celkově jsem si připadal hodně unavenej, což byl nejspíš stále následek toho, jak jsem v sobotu vůbec nejedl.“

Proto podle pokynů týmu opět šlapal v grupettu, 20 minut za pelotonem. „Naštěstí už bylo Janovo stravování lepší, dostal do sebe gely i rýži,“ ocenil Lodewyck. „Potřebuje pár dnů, aby se dal celkově dohromady. Věřím, že pak bude platným Evenepoelovým pomocníkem.“

V zákulisí se zatím dál diskutovalo, jak se vůbec mohlo stát, že diváci vzali ve Florencii útokem zóny, kde neměli co pohledávat.

„Největším problémem je, že policajti nemají u Italů žádný respekt,“ soudil Roman Kreuziger, sportovní ředitel stáje Bahrain-Victorious. „Lidé si tu dělají, co chtějí, přelézají bariéry, ignorují policajty, pletou se vám pod nohy.“

Hirt s ním souhlasil: „Ve Florencii to bylo vážně šílené. Je zvláštní, že ve Francii na Tour se něco takového nestane, zato tady to bylo ještě horší než na Giru. Lidi šíleli víc jako obvykle, nastal hrozný zmatek.“

V neděli na startu v Cesenatiku se organizátoři snažili o nápravu, padok byl více hlídán, silnice ke startu průjezdnější. „Přesto tu vidíte stále dost lidi bez akreditací, kteří tu nemají co pohledávat,“ poukázal Kreuziger. Navíc do příliš malého prostoru pro padok se organizátorům vešly týmové autobusy jen patnácti stájí, dalších sedm včetně Vingegaardovy Vismy parkovalo na přilehlých silnicích, kde k nim přístup diváků nebyl jakkoli omezen.

V cíli v Bologni už se jezdci opět probíjeli k autobusům skrz hustý dav diváků.

Problémem je už i samotná doprava na start a z cíle. „Včera jsme se z Rimini v zácpě vůbec nemohli dostat,“ vyprávěl Kreuziger. Quick Step měl naopak problémy s příjezdem na nedělní start.

Pro týmové autobusy vymezili organizátoři v sobotu a v neděli objízdné trasy do cíle přes dálnici Bologna – Ancona, která však v létě pod náporem turistů mířících na riviéru nebo od moře, především o víkendu pravidelně kolabuje. Proto i autobusy v některých úsecích popojížděly krokem.

„Logistika Tour v Itálii není dobrá, a to také vinou spousty turistů, kteří vůbec nevědí, co Tour obnáší. Silnice jsou často zablokované,“ podotkl Lodewyck.

Jezdci doufají, že z ostudy na sobotním startu i z dalších komplikací se organizátoři poučí.

Ale skutečně tak učiní?

Lefevere se zlobil, jak na incident ve Florencii, který stál Jana Hirta zuby, (ne)zareagovali ředitel Tour Christian Prudhomme a vedení závodu ze společnosti ASO.

„Copak se mám obracet já na ně a stěžovat si?“ lamentoval šéf Quick-Stepu. „Nebo mají naopak oni zavolat mně a omluvit se? Co myslíte? Ano, měli by mi zavolat, ale nejsem si jistý, zda to někdy udělají. Kdyby šlo o pád Pogačara nebo některého jiného z nejznámějších jezdců, to byste koukali, co by se dělo. Jenže pro ně je to ‚jen‘ Jan Hirt. Pro mě je však Jan jedním z našich osmi důležitých mužů.“

Autor: