Veřejnou dopravu v bohatém státě o rozloze zhruba 2500 kilometrů čtverečních se 600 000 obyvatel použilo v roce 2016 na 100 milionů pasažérů. Roční náklady na provoz vlaků, tramvají a autobusů činí 491 milionů eur (12,7 miliardy Kč) , prodej lístků a předplacených karet vynáší 40 milionů eur za rok.
Zároveň ale prodej jízdného vytváří pracovní místa. Vládní návrh už proto vyvolal obavy z jejich rušení u dopravních odborů. „Dokud se to nevyjasní, nemůžeme s tím souhlasit,“ řekl agentuře AFP šéf místní hlavní odborové organizace pro dopravu FNCTTFEL.
Zdůraznil také, že z opatření nebudou mít prospěch obyvatelé na venkově, a táže se, jak se dotkne přeshraničních pracovníků. Do země dojíždí za prací 190 000 lidí, polovina z nich z Francie, další dvě čtvrtiny z Německa a Belgie.
Veřejnou dopravou se v Lucembursku uskuteční 17 procent všech cest. To představuje podle Eurostatu zhruba evropský průměr.