Čtvrtek 27. června 2024, svátek má Ladislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Svět

Bez stresu, zato s pokecem. Schválně pomalá pokladní je hit německého supermarketu

Povídavá pokladní Helga Schönerová ve svém hájemství foto: BR24

Obchod Edeka v německém Schweinfurtu, pětapadesátitisícovém městě zhruba 200 kilometrů od Chebu, testuje pokladnu, kde si prodavačka povídá se zákazníky a markuje záměrně tak pomalu, aby si zboží bez stresu stíhali ukládat do tašky.
  15:50

Obvykle vypadá nákup v supermarketu takto: zboží lítá přes skener na pokladně tak rychle, že ho mnohdy ani mladý zdravý člověk nestíhá dostatečně hbitě ukládat do tašky.

A než vůbec vyndá z peněženky kartu či hotovost, už mu další zákazník stojí netrpělivě přímo za zády. O najíždění vozíkem na paty ani nemluvě. Vše se musí odehrávat hlavně rychle a pokud možno bez zbytečných emocí a slov.

Marius Höchner, šéf schweinfurtského obchodu, který coby franšíza spadá pod řetězec Edeka, si všiml, že zákazníci při placení vyhledávají pokladní Helgu Schönerovou. Výřečná zaměstnankyně vždy prohodila pár milých slov, což na některé nakupující působilo jako magnet.

Höchner dostal nápad, jak její přednosti ještě víc využít. Obchod nyní testuje kasu, kde si Helga každé úterý dopoledne se zákazníky povídá a markuje tak volným tempem, aby si lidé stihli v klidu ukládat zboží do tašky. O novince, jež by se mohla stát novým trendem v nakupování, informoval zpravodajský portál BR24.

„Tady se tlachá“

Pokladna je označena nápisem Plauderkasse, tedy taková, u které se podle německého slovesa „plaudern“ povídá, kecá, tlachá, žvaní – a to bez nervózního přešlapování či pozvednutých obočí ostatních zákazníků.

Česká stopa

Edeka (název tvoří zkratka z německých slov, jež v překladu znamenají „Nákupní družstvo obchodníků s koloniálním zbožím“) je značka řetězce supermarketů provozovaných od roku 2005 už pouze v Německu.

■ V minulosti Edeka působila i v Česku, kde do roku 2005 měla takřka čtyři desítky prodejen; později je převzaly Tesco a Billa.

Kdo si povídat nechce, jde ke kase jiné, případně si zboží naskenuje sám. „Myslím, že tento koncept má budoucnost,“ uvedl Höchner pro BR24. Namísto rychlosti je zde na první příčku kladen důraz na osobní kontakt, který mohou určité skupiny lidí v uspěchané době postrádat.

Služba cílí zejména na seniory a na osaměle žijící zákazníky, pro které nakupování znamená jednu z mála příležitostí pro sociální kontakt. Pozitivně je přijímána například i rodinami s malými dětmi.

V Německu by mělo jít zatím o raritu, ovšem ve světě se o úplnou novinku nejedná. Nizozemský řetězec Jumbo otevřel „tlachací kasy“ už ve více než stovce filiálek. V Japonsku zavedli takzvané pomalé kasy, jež se přímo soustřeďují na seniory, podobný projekt již existuje i ve švýcarské Basileji.

Ve Schweinfurtu zaznamenávají na pilotní projekt po několika týdnech fungování pozitivní ohlasy a nejspíš dojde k rozšíření služby na další dopoledne v týdnu či dokonce k otevření další takové pokladny.

„Nemůžu ani nahlas říkat, jak moc mě to baví, nebo budu muset za tu práci ještě platit, místo abych si tady vydělala,“ vylíčila s úsměvem Helga Schönerová.

Autor:

Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz
Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz

Pravidelné soutěže najdete také na našich sociálních sítích, především instagramu a facebooku.