Neděle 30. června 2024, svátek má Šárka
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

Svět

  11:47aktualizováno  15:52
Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro vlakovou dopravu uzavřena. V pátek to řekl slovenský ministr dopravy Jozef Ráž. Podle svědků nefungovala světelná signalizace a závory, které se navíc na tomto přejezdu často opravovaly. Při havárii zemřelo sedm lidí. Pro pozůstalé a zraněné vznikla finanční sbírka.

„Hrozné. Závory se zvedly. Svítila bílá světla. Autobus se pohnul a bum. Byla jsem třicet metrů od havárie. Strašné,“ popsala pro portál Regióny.sk Renáta, očitá svědkyně nehody nedaleko Nových Zámků, při níž se ve čtvrtek srazil autobus s vlakem. Zemřelo sedm lidí a nejméně pět je zraněných.

Podle Ráže jel vlak po trati, jež byla pro vlakovou dopravu uzavřena. Nyní je předmětem vyšetřování, jak se vlak na uzavřené koleji ocitl. Ministr zmínil možné selhání lidského faktoru. Podle ředitele slovenských železnic Alexandera Saka jde v zemi patrně o první železniční nehodu tohoto druhu.

Na jihu Slovenska nedaleko Nových Zámků se srazil rychlík EC 279 z Prahy do Budapešti s autobusem. (27. června 2024)

„Nehodu způsobilo více faktorů. V první řadě to bylo počasí, které den předtím způsobilo záplavu a výluku jedné koleje na této trati. Vlak, který se na ní objevil, tam neměl co dělat. Předběžné výsledky vyšetřování ukazují, že nedošlo k systémovému ani technickému selhání, pravděpodobně šlo o selhání lidského faktoru,“ řekl ministr.

Lokomotiva patřila Českým drahám (ČD) a ve vlaku podle dostupných informací utrpěl zranění pouze strojvedoucí z ČD. Slovenský Národní vlakový dopravce Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), který měl ve vlaku svůj personál a v soupravě své vagony, se strojvůdce zastal.

„Už nyní můžeme vyloučit pochybení strojvůdce, které by mohlo zapříčinit tuto nehodu. Strojvůdce jednal podle předpisů, vysoce profesionálně a pohotově. S ohledem na nepříznivé okolnosti, spojené s počasím a opravou infrastruktury, udělal všechno, co bylo v jeho silách. Vzniklou situaci nemohl očekávat ani jí zamezit,“ uvedla v prohlášení ZSSK. Podle ní pohotově postupovali také zaměstnanci ZSSK ve vlaku.

Ministr pak dodal, že na uzavřené koleji nebyl kvůli její výluce zapnutý systém řízení závor pro chráněný přejezd, když se vlak střetl s autobusem. O nefunkční signalizaci mluví i svědkyně Renáta a místní obyvatelé. V tu chvíli místem projížděly dva vlaky v opačných směrech. A zatímco nejdřív svítila červená a první vlak jedoucí směrem na Nové Zámky projel, u druhého už se prý závory zvedly a i bílé světlo autobusu naznačilo, že může jet.

„Najednou přišlo troubení vlaku a náraz. Neumím se z toho vzpamatovat, hrozný zážitek,“ pokračovala žena. Sako doplnil, že do kolejiště vjelo osobní auto a po něm linkový autobus, do kterého narazil mezinárodní rychlík.

Rychlík EuroCity (EC) 279 jel z Prahy do Budapešti a bylo v něm sto až dvě stě lidí. V autobuse na místní lince mezi Novými Zámky a vesnicí Kolta bylo osm lidí a řidič, který nehodu přežil. Vlak narazil do linkového autobusu společnosti Arriva. Ta uvedla, že autobus řídil zkušený třiapadesátiletý řidič, který pracuje ve firmě dlouhá léta.

Na přejezd je prý špatně vidět

Renáta také řekla, že po nehodě uviděla dým a cestující, kteří začali vystupovat. „Volala jsem manželovi, aby pro mě přijel, bydlíme padesát kilometrů od Nových Zámků ve Štúrovu. Oslovila jsem jeden indický pár, žena byla těhotná, aby jeli se mnou, že je svezeme do Ostřihomi a odtud budou moct jet do Budapešti, kam měli namířeno,“ dodala Renáta.

Bulvární portál Topky.sk přinesl svědectví také Slovenky Kataríny, která jela ve vlaku a uvedla, že souprava právě opustila stanici Nové Zámky. „My ve vlaku jsme cítili náraz a to jsem hned věděla, že jsme do něčeho vrazili,“ uvedla.

Na sociálních sítích pak údajně lidé diskutují i o tom, že je na přejezd špatně vidět a je tak možné, že řidič autobusu druhý vlak nemusel spatřit. „Já když tam zastavím a jsem první auto, opravdu nevidím, protože jsou tam husté keře. Je to v zatáčce a do kopce. Museli byste už stát na koleji, abyste to dobře viděli,“ napsala. Skutečné příčiny nehody nicméně nadále vyšetřuje policie.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Policie na místě v noci zajišťovala důkazy, přítomný byl podle agentury TASR i znalec odboru silniční dopravy. Kynologové se psy prohledávali okolí nehody. V pátek policie oznámila, že ve věci zahájila stíhání pro obecné ohrožení společně s trestnými činy usmrcení a ublížení na zdraví. Uvedla, že při srážce byl autobus rozdělen na dvě části, z nichž jedna zůstala zaklíněna pod vlakem a druhá skončila vedle kolejiště.

Vlaková doprava v úseku Nové Zámky – Dvory nad Žitavou byla podle slovenského národního dopravce ZSSK obnovena po jedné koleji ve 3:05. vlaky tam ráno nabíraly minimální zpoždění. V době výluky jezdily mezinárodní vlaky odklonem přes maďarskou Rajku.

Na portálu Donio krátce po havárii vznikla sbírka pro pozůstalé a těžce zraněné. K pátečnímu poledni se vybralo přes 15 tisíc eur (přes 370 tisíc korun).

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!