Protestní akci na dálkových trasách sice nad ránem zakázal pracovní soud v Chemnitzi, ale i u těchto spojů je nutno počítat s výpadky a zpožděním, protože připravený mimořádný jízdní řád německé dráhy nemohly narychlo změnit.
Bez ohledu na omezený rozsah stávky platí zvláštní jízdní řády pro všechny vlaky. Kromě zhruba poloviny lokálních a příměstských souprav nevyjede dnes také asi třetina dálkových a expresních vlaků. Nouzový jízdní řád platí pro tyto spoje už od čtvrté hodiny ranní.
Vlaky budou řídit čeští strojvůdci
Mimořádná opatření zavedly i České dráhy. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly platí scénář oznámený ve čtvrtek, podle kterého budou po celý dnešní den vlaky EuroCity do Německa končit v Drážďanech, kam je výjimečně dopraví čeští strojvůdci.
Podle prvních informací ráno na německých železnicích a nádražích chaos nenastal. Mnozí lidé dojíždějící do práce vlakem si přivstali a jeli některých ze spojů ještě před osmou hodinou, kdy vlaky jezdily bez omezení.
Situace v jednotlivých regionech se liší. Většina regionálních vlaků nevyjede v západoněmeckém Dolním Sasku, příměstské vlaky ve velkých bavorských městech vyjíždějí v delších intervalech. V Meklenbursku-Předním Pomořansku na severu Německa řeší dráhy výpadky nasazením náhradní autobusové dopravy.
Německé odbory strojvedoucích GDL si chtějí vymoci vlastní tarifní smlouvu, která by jim zajistila zvýšení platů o 31 procent. Státní provozovatel německých železnic Deutsche Bahn (DB) tvrdí, že požadavky strojvůdců odporují principu jednoty tarifů a nejsou v souladu s tarifními smlouvami, které DB uzavřela s ostatními drážními odborovými svazy, s nimiž se dohodla na zvýšení mezd o 4,5 procenta.
Dráhy nabízejí stejné navýšení i strojvedoucím a další desetiprocentní zvýšení odměn za přesčasy, což ale odborový svaz odmítá. Německé dráhy chystanou stávku napadly u pracovního soudu, který až po mnohahodinovém jednání dnes kolem 02:00 SELČ přijal "šalamounské" rozhodnutí, že stávky sice nejsou obecně nezákonné, ale jsou nepřípustné v dálkové a nákladní dopravě.